Myynnin aaltoilusta huolimatta näemme yrityksiä, jotka kasvavat kasvamistaan, joilta saadaan jatkuvasti aidosti hyviä uutisia. Poikkeusoloissa, kuten koronatilanteessa, kasvuyritys kohtaa haasteet ja onnistuu niistä selviämään. Mitä yhteistä on onnistuneilla kasvuyrityksillä?

 

Kasvuyritys ja tarina

Mahtavat tarinat syntyvät siitä, että tarinan sankarilla on suuri tehtävä. Yleensä siihen liittyy myös paljon epätoivoa, prinsessoja ja lohikäärmeitä, mutta tässä tilassa olkoon pahiksena vaikka korona! Sankari säteilee päättäväisyyttä ja ennennäkemätöntä rohkeutta kaiken epätoivon keskellä ja kuvastaa jokaiselle häntä katsovalle toivoa. Toivoa paremmasta huomisesta. No mistä toivo elää? Toivo on luottamusta parempaan tulevaisuuteen, uskoa siihen että jotain voidaan tehdä paremman tulevaisuuden hyväksi.

Nyt, kun taistelemme jokainen näkymätöntä vihollista vastaan joka lamaannuttaa hetkellisen terveyden lisäksi myös tutut ja turvalliset rakenteet ja raamit, tarvitsemme enemmän kuin koskaan toivoa ja rohkeutta!

 

Kasvuyritys ja punainen lanka

Hyvällä tarinalla on myös punainen lanka. Rönsyily ja innovointi ovat vahvasti läsnä kasvuyrityksissä, ja niin pitää ollakin. Uudet ideat, liiketoiminnot ja palvelut lähtevät poikkeuksesta kokeiluista, joita siivittävät oman markkinan tarpeet ja halu vastata näihin tarpeisiin. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että mikään ei suju, pitää johtajalta löytyä kanttia ja kyvykkyyttä pysäyttää rönsyily ja palauttaa kaikkien katse taas palloon.

Onnistuneessa kasvuyrityksessä pidetään kirkkaana se näky, mitä halutaan olla. Näyn ei tarvitse olla näkyvästi sidottuna tuotteisiin ja palveluihin, vaan siihen ydinajatukseen, miksi tämä yritys on ylipäätään olemassa. Fokus pysyy tässä näyssä ja tavoitteessa, vaikka sen punaisen langan ympärillä uidaan, välillä rantaheinikonkin kautta. Fokus ei tarkoita myöskään vain numeerista tavoitetta liikevaihdosta, vaan koko organisaation kokonaisuudesta. Minkä hajuinen, makuinen, oloinen me olemme tai tahdomme olla?

Kun loppuu liike, katoaa pulssi

Kuten olemme nyt nähneet, meistä riippumattomat asiat voivat lyödä meitä kakkosnelosella polvitaipeiseen ja pakottaa meidät polvillemme. Onnistuvat kasvuyritykset eivät konttausasennosta jatka sikiöasentoon, vaan asettavat toisen jalan tukevasti koukkuun ja etsivät rohkeasti, innovatiivisesti ja tehokkaasti nopeita keinoja, joita kokeilla ylösnousemiseen.

Kriisin aikana tiimin yhteinen henki, arvot ja kommunikointi ovat kultaakin arvokkaampia. Näemme nopeita nostoja ja kokeilunhalua. Kun arvopohja ja kulttuuri ovat kunnossa, nopeat liikkeet todella ovat näyttäviä.

Kannattaa punnita jääkö odottamaan mitä olosuhteet ympärille luovat vai oletko luomassa itse parempia olosuhteita. Fight or die-mentaliteetti iskee kriisin aikana vahvana. Tunnepuoli aivoista istuu aina ratissa, mutta järki istuu kartturin paikalla ja voi ohjata tunnepuolta toimimaan lamaantumisen sijaan. Voit joko jäädä sikiöasentoon odottamaan parempia aikoja, tai etsiä lähimmän oksan, josta ottaa tukea ja toimia. Mieti, mihin sinä voit vaikuttaa, ja mihin et.

 

Nämä asiat ovat yhteistä onnistuneille kasvuyrityksille

  • Määrittele tarinanne hyviksen ja pahiksen roolit
  • Muista toivo, halu, intohimo ja ennen kaikkea rohkeus
  • Kuuntele, kuuntele, kuuntele. Asiakasta ja henkilöstöäsi.
  • Kirkasta itsellesi ja organisaatiollesi se näky, mitä haluatte olla
  • Innovoi rohkeasti henkilöstön kanssa riskienkin varalta
  • Pidä yllä positiivista, vaivatonta vuorovaikutusta

 

Järki on sivuhenkilö, joka luulee olevansa tarinan sankari. -Daniel Kahneman

 

Apua kasvun polulle

 

Kirjoittanut
Saara Vehoniemi
Inhouse Group Oy