Kuinka kasvaa kasvuhakkeriksi

Kello on kolme yöllä ja istun Salmisaaren Teknopoliksessa sijaistevassa toimistossani. Tai no, jos 11m2 koppia voi toimistoksi kutsua.

Olo on aika tuskainen.

Eikö ne asiakkaat vain tulleetkaan, kun palvelu on kunnossa?

Uusi firmani on pyörinyt nyt vajaat kuusi kuukautta ja takana on suuria suunnitelmia ja vieläkin suurempia puheita. Musta tulee yrittäjä. Minä tulen mullistamaan johtamisen konsultoinnin Suomessa.

Olin valmistunut hetkeä aikaisemmin kauppakorkeakoulusta ja intoa puhkuen perustanut firman, jonka toimistokopissa nyt istuin yksin ja ahdistusta täynnä.

Missään vaiheessa koko hommaa en ollut pysähtynyt miettimään sitä yhtä pikkuriikkistä asiaa, kuin että miten niinkuin siis oikein pitäisi myydä.

Eikö ne asiakkaat vain tulleetkaan kun palvelu on kunnossa? Ei näköjään.

Eikö ne tulleet edes niistä kahvin ja Rennien tuoksuisista yrittäjien ja kauppakamarien tapahtumista, missä käyntikortteja viskeltiin kuin pelikortteja Fennian kasinolla blackjack-pöydissä konsanaan? Ei vissiin.

Voihan piip.

Valtiolta tuleva yrittäjän starttiraha maksaa juuri ja juuri toimiston kuukausivuokran, mutta ihan kiva olisi jotain syödäkin.

Napsautan Googleen uuden välilehden ja tietokoneen sininen valo valaisee muuten pimeän huoneeni lasiseinän. Katson, kun näyttöön ilmestyy kirjain kirjaimelta: How to sell more?

Hypätäänpä kuusi vuotta eteenpäin vuoteen 2021. Olen juuri startannut Chief Growth Officerina Inhouse Group Oy:llä tehtävänäni jalkauttaa heille palveluksi uusi, älykkäämpi myyntimalli, jossa hyödynnetään sekä outboundia, proaktiivista asiakkuushoitoa, että kasvuhakkeroinnin keinoja.

Tätä ei olla Suomessa vielä juurikaan tehty.

Nuo kuusi vuotta kauppiksesta valmistumisen jälkeen pakottivat mut sellaiseen kouluun, että kauppakorkeassa oltaisiin vihreänä kateudesta kurssien vaikeustasosta.

Mies istuu tuolilla ja nojaa kädellään ruskeaa pöytää vasten

Pakko on paras opettaja

Tässä ajassa musta kuoriutui kasvuyrittäjä, joka menee läpi vaikka harmaan kiven, jotta saadaan asiat hoidettua ja yritystä eteenpäin. Pakko on paras opettaja, sanotaan, ja paikkansa se piti tässäkin tapauksessa. Jouduin “resurssipulan” takia opettelemaan kasvun jokaisen vaiheen itse. Paljon tuli tehtyä vääriä vetoja, epäonnistuin viikosta toiseen ja pienet säästöni paloivat nopeampaa kuin bensalla valeltu kuiva sanomalehti saunan tulipesässä. Mutta kun riittävän pitkään jaksaa nokkia, niin jossain vaiheessa alkaa pakostakin jyvä löytymään. Olin se tarinan sokea kana. Kun jaksaa tahkoa, niin onnistuminen on enää ajasta kiinni. Ja niin kävi tässäkin tapauksessa.

Vaikka aikaisemmassa yrityksessäni Superestissa tehtiin väärin lähes jokainen asia, niin yksi asia siellä tehtiin erittäin oikein – älykäs, kasvuhakkerointia hyödyntävä outbound myynti. Me lähdettiin siitä, että tuuriin nojautuvaa indoundia on niin vaikea ennustaa, että on ehkä parempi avittaa tuuria ja osallistua myynitalkoisiin. Luotiin ländäreitä, julkaistiin digimainoksia, ajettiin trafikkia sivuille ja luotiin jopa oma soittobotti, jolla saatiin yksinäiset tonnit pois kuleksimasta meidän pankkitilille. Se oli hauskaa aikaa, mutta samalla todella raskasta aikaa. Uuden keksiminen on paljon helpompaa, jos olisi ollut joku, joka olisi kertonut miten se olisi kannattanut keksiä.

Ja tässäpä syy, miksi lyöttäydyin Inhousen kanssa kimppaan. Eikö olisi paljon helpompaa, jos asiakkaan ei tarvitsisi itse keksiä kasvumyynnin saloja, vaan antaa Inhousen ja minun “keksiä” ne asiakkaan puolesta?

Niin arvelinkin.

Aivottoman, itseään toistavan myyntityön aika alkaa olemaan lopuillaan. Wolf of Wall Streetin kaltainen puhelin ja pää kuumana pauhaaminen on realistista enää kyseisessä elokuvassa. Se on mennyttä aikaa, ei ennuste tulevaisuudesta.

Jotta yritys voi menestyä, sillä on oltava tekemiseen nojautuva kasvun malli. Tässä me autamme sinua. Teemme puolestasi ne kasvumarkkinoinnin ja -hakkeroinnin jumpat, jotka auttavat hyvää liikeideaasi näkymään paremmin potentiaalisille uusille asiakkaillesi.

Ilman näkyvyyttä ei ole liidejä, ilman liidejä ei ole tapaamisia ja ilman tapaamisia ei ole kauppaa. Sellaista se on. Tavallaan lohduttavaa omassa yksinkertaisuudessaan, mutta kokemuksesta tiedän, että samalla myös ahdistavaa sen epämääräisyyden takia.

7 tapaa hankkia lisää inbound-liidejä B2B-alalla

Tallinna 2021

Nyt, toukokuussa 2021, istun Tallinnassa uudessa loft-asunnossamme. Kesä alkaa avautumaan ja iloiset elämän äänet kantautuvat avoinna olevasta ikkunasta. On aamu ja aivan mieletön fiilis. Työpöytäni useat näytöt näyttävät mainoskampanjoiden tuloksia ja muuta analytiikkaa. Rentouttava jazz soi taustalla ja kahvin tuoksu leijailee huoneessa.

Saan viimeinkin tehdä sitä missä olen parhaimillani – luoda itselleni, asiakkailleni ja kumppaneilleni uutta kasvua. En olisi kauppisaikoina osannut edes haaveilla tällaisesta. En minä silloin osannut tehdä verkkosivuja, saati nopeita sellaisia. No, nyt osaan. En minä osannut tehdä logoja, grafiikkaa, SEOta tai mainoskampanjoita. No, nyt osaan senkin. Enkä todellakaan tajunnut mitään fiksusta myynnistä. Nyt sekin on hallussa.

Miten johtaa myyntiä ja rakentaa paras myyntiorganisaatio vuonna 2023

Mikael Hugg

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Jätä soittopyyntö tai pyydä tarjous sähköpostiisi.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!