Kuusi syytä miksi hankalille asiakkaille ei soiteta vaikka aktivointi kannattaisi

Muistatko kun viimeksi kuulit vanhasta kaveristasi, johon ei vain ole tullut pidettyä yhteyttä?

Kaikki ne hyvät jutut ja yhteiset hetket hauskapidon merkeissä tulvivat mieleen, ja saavat pohtimaan, miksi yhteydenpito oikeastaan loppuikaan. Samaa sopii kysyä myös yrityksen myynniltä. Koska meillä kaikilla on kokemusta siitä, kuinka kiireen keskellä hyvätkin jutut vain lipsahtavat mielestä, on asiakkaiden muistutus sekä muistaminen silloin tällöin paikallaan. Asiakkaiden mielessä voidaan pysyä esimerkiksi kuukausittaisen soiton tai sähköpostin muodossa.

Myyjän kannalta parasta on ostovalmis kuuma liidi, joka on tuotteen tai palvelun tarpeessa juuri nyt ja valmis maksamaan mitä pyydetään. Tämä ei kuitenkaan ole se myynnin tyypillisin tarina, vaan useimmiten kaupanteko vaatii pohjustamista ja asioiden ääreen palaamista. On luonnollista mennä siitä, mistä aita on matalin. Siksi asiakasaktivoinnin arvoa ei aina tule ajatelleeksi – etenkin jos se vaatii raakaa duunia eikä onnistumisesta ole takeita. Tekemättä jättäminen tuntuu helpolta, riskittömältä vaihtoehdolta.

Tässä blogipostauksessa avaamme muutamia tyypillisiä tilanteita, jolloin asiakasaktivoinnin aloittaminen usein tuntuu erityisen vaikealta, ja jaamme meidän parhaat keinomme päästä tällaisten karikkojen yli.

1. Emme tunne ketään eikä kukaan tunne meitä

Varsinkin startup-firmojen kohdalla haasteena ei ole ainoastaan onnistuneiden kauppojen teko, vaan ylipäätään herättää kiinnostusta ja levittää tietoa. Sama haaste saattaa olla yrityksillä, joiden toimialalla on kova kilpailu ja paljon vaihtoehtoja. Kuinka huutaa ”Hei me ollaan olemassa!” niin kovaa, että mahdollisimman moni kuulee ja kääntyy katsomaan?

Toimiva monikanavainen myynti on jokaisen myyntijohtajan märkä unelma, mutta se vaatii perselihaksia ja aikaa. Nopein ja tehokkain tapa lähteä rakentamaan tunnettuutta sekä markkinaymmärrystä on asiakkaiden aktivointi puhelimitse. Kylmäsoitto voi olla kylmääkin kuumempi tapa markkinoida ja edistää myyntiä mikäli se on hoidettu hyvin. Oikea ratkaisu ei siis ole tuhansien geneeristen sähköpostien sattumanvarainen lähettely ympäriinsä tai soittotyö vailla

tarinaa tai kohdennettua asiakasryhmää, vaan laadukas ensivaikutelma. Monelta kokeneeltakin yritykseltä unohtuu, että asiakkaan elinkaariajattelussa ensimmäinen kontakti on myös se ensimmäinen maistiainen yrityksestä. Jos maku on huono, on lähtökohta kaupallekin kehno. Siksi tunnettuutta kannattaa lähteä rakentamaan kylmäsoitoissa mahdollisimman älykkäästi, huolellisesti ja henkilökohtaisella otteella.

2. Liian vähän tai liian epätasaisesti kauppaa

Toisinaan yrityksessä koetaan, ettei myynti jakaudu tasaisesti osastojen tai myyjien kesken. Ehkä uusasiakashankinta tuntuu vähäiseltä. Myyjiä ei useinkaan pakoteta ottamaan yhteyttä niihin potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka tuntuvat olevan tavoittamattomissa olevia. Niinpä asiakasrekisterissä voi olla läjä yrityksiä, joille ei soiteta ikinä.

Asiakaskentän aktivointi ei siis luonnostaan tapahdu tasaisesti, jolloin systemaattinen, rohkea ja ammattitaitoinen soittotyö voi avata aivan uusia apajia kaupanteolle. Laadukkaalla liidienhankinnalla – ja hallinnalla myyntiä voidaan vahvistaa eli luoda edellytyksiä kaupanteolle siellä, missä se ei ole aiemmin ollut systemaattista tai ei ole onnistunut. Jos käsissäsi ovat todella nuivat markkinat, niin onhan se ilo luovuttaa ulkopuoliselle ammattilaiselle vastuu sen aktivoinnista

3. Tuo tyyppi sanoo aina ei – vai sanooko?

Ehkä yrityksessä on koitettu tavoitella useamman myyjän toimesta isompaa yritystä, joka toistuvasti torjuu ehdotukset. Kokemuksemme on, että asiakkaat sanovat ”ei” huonoille myyntiyrityksille, joita markkina on pullollaan. Tämä on fakta, jonka yli ammattilainen osaa kiivetä kontaktoimalla säännöllisesti, oikeaan aikaan ja ottamalla puheluun erilaisia kulmia asiakaslähtöisyyttä lisäten.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita jankkaamista tai höyryjunan lailla päälle puskemista. Kun asiakas kylmenee, on kauppa menetetty. Onnistunut säännöllinen yhteydenotto on asiakkaan ohjaamista oikeaan suuntaan, ratkaisukeskeisesti ja asiakaslähtöisesti. Henkilöity soitto ja tarina herättävät kiinnostuksen.

5 asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon täydellistä B2B-myyntiprosessia rakentaessa

4. Hienot nettisivut, mutta vähänlaisesti kauppaa

Hienosta syötöstä on vain vähän iloa, jos pelivälinettä ei saada maaliin. Yritys on saattanut tehdä suuren mittaluokan panostuksen ajantasaisiin verkkosivuihin ja terävään hakukoneoptimointiin, mutta jos proaktiiviset myyjät puuttuvat, jää suurin hyöty tästä jäädä saamatta. Panostus verkkosivuihin kannattaa hyödyntää – parhaiten se onnistuu ottamalla asiakkaisiin henkilökohtaisesti yhteyttä.

Asiakasaktivoinnissa voidaan esimerkiksi soittaa kaikki ne yritykset läpi, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi tai ladanneet sieltä materiaalia (esimerkiksi oppaan tai tuotekatalogin). Ammattimaisella aktivoinnilla varmistetaan kaoottisessakin tietotulvassa asiakkaan ja myyjän kohtaaminen. Puhelun aikana potentiaaliset liidit kvalifioidaan epämääräisemmin kiinnostuneista, jolloin verkkopanostukseksi tuottaa ihan oikeasti kauppaa.

5. Niin lähellä, mutta niin kaukana

Toisinaan myyntitapaaminen menee todella hyvin, mutta tämän jälkeen ostaja ei enää vastaakaan myyjälle. Toisinaan syynä on se, että ostaja ei jaksa, ehdi tai pysty vastaamaan myyjälle – tällöin myyjä ei ole ollut tarpeeksi vakuuttava. Pahimmassa tapauksessa myyjälle ei vain enää haluta vastata.

Ratkaisuna tähän voidaan toteuttaa aktivointikampanja, jossa soitetaan läpi kaikki myyntiputken hapantuneet caset. Puhelussa kartoitetaan, miten asiakas koki tilanteen – mikä meni vikaan, oliko ajoitus väärä vai eikö tuote kenties ollutkaan sopiva. Ilman aktivointia yritys ei koskaan saa tietää mikä meni pieleen. Kerätyn tiedon pohjalta on mahdollista palata kaupantekoon paremmin eväin, tai vähintäänkin korvata epätietoisuus tanakalla informaatiolla ja kehittää näin omia myyntimenetelmiä. Toisaalta tämänkaltainen aktivointi voi myös ”puhdistaa myyntiputkea” eli kohdentaa jatkossa myyntiä aidosti potentiaalisimmille asiakkaille.

6. Harva haluaa poistua mukavuusalueeltaan

Tässäpä se yksi yleisimmistä ihmisten tai yritysten toimintaa värittävä tekijä. Kun maha on täynnä, on luonnollista asettua varjoon lepäilemään – tämä meille toisinaan sallittakoon. On kuitenkin hyvä osata myös lopettaa siesta silloin, kun pitäisi oikeasti lähteä liikkeelle. Proaktiivisuus vaatii tsemppiä, jota ei useinkaan riitä kellon ympäri.

Tämä näkyy myös arkailuna soittamisessa – monet huippumyyjätkin saattavat pitää puhelimessa puhumista epämiellyttävänä tai jopa pelottavana. Etenkin haastavien asiakkaiden kontaktointi menee monilla ammattilaisillakin mukavuusalueen yli. Toisinaan on helpompi peitellä ongelmaa, kuin todeta avoimesti, että tarvitsee apua. Jos tämä viimeinen kohta on suurin ongelmasi, eikö kannattaisi ulkoistaa soittaminen asiakaskontaktoinnin ammattilaiselle? Jatkuvalla ja asiantuntevalla asiakaskontaktoinnilla työn jälki pysyy kokemuksen ja osaamisen ansiosta tasaisen laadukkaana.

Toinen huomion arvoinen kysymys on, kuuluuko myyjän osata edes kaikkea? Myynti itsessään on muuttunut vuosien saatossa monisyiseksi ja myynnin tärkein tehtävä on myynti, eli asiakkaan mielessä oleminen.

Miten tukea myynnin asiakaslähtöisyyttä SDR:n avulla?

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Jätä soittopyyntö tai pyydä tarjous sähköpostiisi.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!