Menesty työnhakijana vuonna 2024 – Vieraana Päivi Montgomery
Voit kuunnella tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson Spotifyssa.
Tässä Myynti ei ole kirosana -podcastin jaksossa Inhousen Saara Vehoniemi, kasvumarkkinointitoimisto Growthlandin perustaja Mikael Hugg ja jakson vieras Päivi Montgomery keskustelevat siitä, miltä työnhaun kenttä näyttää vuonna 2024 ja mitä työnhakijan kannattaa huomioida hakiessaan uusia työtehtäviä.
Päivi Montgomeryn kirja “Työhaun psykologia – Ymmärrä itseäsi ja työnantajaa, löydä unelmiesi työpaikka” yhdistää Päivin pitkän kokemuksen rekrytoinnista ja valmentajana toimimisesta, auttaen ymmärtämään sekä työnantajan että työnhakijan näkökulmia, mikä helpottaa unelmien työpaikan löytymistä.
Tämä teksti tarjoaa keskustelun pohjalta poimittuja käytännönläheisiä vinkkejä, joiden avulla voit kehittää työnhakuprosessiasi ja löytää unelmiesi työpaikan.
Ymmärrä työnhakuprosessia
Ensimmäinen askel unelmien työpaikan saavuttamiseen on ymmärtää työnhakuprosessin kulku ja prosessin eri vaiheiden merkitys. Tämä auttaa sinua valmistautumaan paremmin ja välttämään yleisimpiä virheitä.
Tutustu työpaikkailmoitukseen huolellisesti
Ennen kuin vastaat työpaikkailmoitukseen, selvitä mitä työnantaja tarkalleen ottaen etsii. Tämä auttaa sinua räätälöimään hakemuksesi vastaamaan paremmin työn vaatimuksia.
- Analysoi haetun roolin työtehtävät ja vastuut
- Tarkista vaaditut taidot ja pätevyydet
- Ota huomioon yrityskulttuuri ja arvot
Mikäli yritys tarjoaa mahdollisuuden perinteisen CV:n ja hakemuksen lähettämisen lisäksi esimerkiksi liittää mukaan Linkedin-profiili tai esittelyvideo, kannattaa tämä mahdollisuus hyödyntää. Nämä lisämateriaalit antavat lisää tilaa persoonallisuudellesi loistaa, ja rekrytoijan on helpompi nähdä olisitko sopiva lisä heidän tiimiinsä.
Selvitä yrityksen taustat
Ota aikaa tutustuaksesi yritykseen. Tavoitteenasi on osoittaa työnantajalle, että olet aidosti kiinnostunut työskentelemään juuri heidän kanssaan.
Selvitystyö ei ole ainoastaan sitä varten, että pääset tekemään vaikutuksen tiedoillasi rekrytointitilanteessa. Yritykseen tutustuminen antaa sinulle mahdollisuuden selvittää, kohtaavatko sinun ja yrityksen arvot keskenään. Vaikka paperilla täyttäisit haettavan roolin kriteerit täydellisesti, voi työ osoittautua pitkällä tähtäimellä sinulle epäsopivaksi: jos yrityskulttuuri on sinulle väärä, töiden tekemisestä voi tulla pakkopullaa.
Tutustu siis yritykseen useammasta eri lähteestä:
- Vieraile yrityksen verkkosivuilla
- Lue uutisia ja artikkeleita yrityksestä
- Kysele kokemuksia verkostoltasi
Valmistaudu haastatteluun
Kun olet päässyt haastatteluvaiheeseen, valmistaudu huolellisesti. Pohdi etukäteen itseksesi tai ystävän kanssa, mitä vastaisit yleisimpiin haastattelukysymyksiin. Ei siksi, että sinulla olisi ulkoa opeteltuna “oikea” vastaus jokaiseen kysymykseen. Valmistautuminen on hyödyllistä siksi, että jos jännityksen takia mielesi ei ole ihan terävimmillään, et mene täysin lukkoon vaan sinulla on jotain valmiiksi pohdittuna jonka avulla pääset vauhtiin. Mieti myös, miten esittelet osaamisesi ja kokemuksesi parhaalla mahdollisella tavalla juuri tähän tehtävään ja yritykseen liittyen.
- Harjoittele vastauksia yleisiin kysymyksiin
- Mieti, mikä kokemuksessasi on oleellista haettavan tehtävän kannalta
- Valmistele kysymyksiä työnantajalle
Ole itsevarma ja positiivinen
Positiivinen asenne voi tehdä suuren vaikutuksen työnhaussa. Kun olet tehnyt esivalmistelut huolellisesti, on helppoa olla itsevarma. Muista, että työhaastattelu ei ole tietovisa, jossa kysymyksiin on vain yksi oikea vastaus. Tarkoitus on selvittää molemminpuolisesti, kohtaavatko arvomaailmanne, sopiiko sinun osaaminen haettavan roolin vaatimuksiin ja vastaavatko uratavoitteesi siihen mitä yritys voi tarjota. Usko itseesi ja siihen, että sinulla on paljon tarjottavaa työnantajalle.
- Pidä yllä positiivista asennetta
- Ole rehellinen ja avoin
- Anna itsestäsi paras mahdollinen kuva: pukeudu siististi, ole ajoissa paikalla, muista kohteliaat käytöstavat
Haastattelun jälkeen
Työnantajilla on usein parannettavaa työnhakuprosessiin liittyvässä viestinnässä. Yritysten tulisi olla avoimia prosessin etenemisestä ja viestiä proaktiivisesti hakijoiden kanssa, sillä tämä auttaa luomaan positiivisen kuvan yrityksestä ja parantaa hakijakokemusta, vaikkei henkilöä tällä kertaa rooliin valittaisikaan. Asioita, jotka yritysten kannattaa ottaa huomioon:
- Selkeä viestintä rekrytointiprosessin kulusta
- Tiedottaminen muutoksista (esim. aikataulun suhteen)
- Mahdollisuus kysyä ja saada vastauksia rekrytoinnista vastaavalta henkilöltä
Haastattelun jälkeen työnhakijan voi olla hyvä idea kiittää haastattelusta esimerkiksi sähköpostitse. Haastattelutilanteen lopuksi voit myös kysyä haastattelijalta, voitko lisätä hänet Linkedin-verkostoosi. Silloin voit liittää verkostoitumispyyntöösi kiitoksen haastattelusta.
Työnhakijan henkilökohtainen brändi
Henkilökohtainen brändi on nykypäivänä olennainen osa työnhakuprosessia. Se auttaa erottumaan kilpailijoista ja jättämään vaikutuksen.
Korosta saavutuksiasi
Työnantajat arvostavat mielenkiintoisten tarinoiden ja kokemusten lisäksi konkreettisia tuloksia, joten näitä on hyvä olla valmiiksi mietittynä muutamia. Kerro selkeästi, mitä olet saavuttanut aiemmissa työtehtävissäsi ja miten ne liittyvät haettavaan rooliin.
- Listaa merkittävimmät saavutuksesi
- Tuo esiin, mitä taitoja näihin saavutuksiin on vaadittu
- Näytä, miten olet tuonut arvoa edellisille työnantajillesi
Oikea asenne ja ajattelutapa
Henkilökohtainen brändi ei ole vain taitoja ja kokemusta, vaan myös asennetta. Työnantajat arvostavat hakijoita, joilla on oikea mindset. Joskus rekrytointipäätös voidaan tehdä pelkän asenteen ja kulttuurisen sopivuuden kannalta, vaikka henkilön taidot eivät täysin vastaisikaan täytettävää roolia. Taidot voi aina mahdollista oppia työn kautta, mutta ajattelutapaa on hankalampaa muokata.
- Ole positiivinen ja ratkaisukeskeinen
- Korosta oppimishalukkuutta ja joustavuutta
- Tuo esiin ainutlaatuinen tapasi nähdä ja tehdä asioita
Vinkkejä unelmatyöpaikan löytämiseen
Unelmatyön löytäminen voi olla pitkä ja haastava prosessi, mutta oikeilla vinkeillä voit parantaa mahdollisuuksiasi merkittävästi. Tässä muutamia tärkeimpiä neuvoja.
Tunne oma osaamisesi
Ensimmäinen askel on tunnistaa oma osaaminen ja ammattitaito. Mistä nautit ja mitä haluat tehdä? Kirjoita ylös osaamisesi ja saavutuksesi sinulle sopivalla tavalla, vaikka mindmappiin, post-it-lapuille tai enemmän visuaaliseen unelmakarttaan.
- Listaa työtehtäväsi ja saavutuksesi
- Selvitä, mitkä tehtävät tai tehtävien osa-alueet ovat tuoneet sinulle eniten iloa
- Korosta näitä vahvuuksiasi omassa CV:ssäsi
Ota aktiivisesti yhteyttä työnantajiin
Älä odota unelmiesi työpaikkailmoitusten avautumista, vaan ota itse yhteyttä kiinnostaviin työnantajiin. Ilmaise kiinnostuksesi rohkeasti, sillä useimmat kasvavat yritykset ovat kyllä halukkaita rekrytoimaan joukkoonsa osaavia ja yrityskulttuuriin sopivia henkilöitä, vaikkei heillä olisi juuri sillä hetkellä paikkoja auki.
- Löydä potentiaalisia työnantajia: seuraa alan keskustelua somessa, lue alan lehtiä ja julkaisuja, keskustele verkostosi kanssa
- Lähesty yrityksiä: personoi viestisi, älä lähetä “copy&paste”-mallilla kymmeniä yhteydenottoja
- Ole rohkea ja proaktiivinen
Kerro tarinasi
Rekrytoijat ovat ihmisiä, ja rekrytointitilanne on loppupeleissä ihmisten välistä kanssakäymistä. Kerro itsestäsi tarinan muodossa: mitä urallasi on tapahtunut tähän asti, miksi olet siirtynyt työpaikasta toiseen ja mitä olet oppinut matkan varrella.
- Muodosta kokemuksistasi yhtenäinen tarina
- Korosta oppimiskokemuksia
- Pidä tarinasi mieleenpainuvana
TL;DR
Paljon lisää keskustelua kuulet jaksossa, jonka voit katsoa nyt Spotifyssa tai Youtubessa.
Saara Vehoniemi, Päivi Montgomery ja Mikael Hugg
LATAA ILMAINEN EBOOK
Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.
OTA YHTEYTTÄ
Pyydä tarjous tästä.
Jatketaan keskustelua puhelimessa tai sähköpostitse ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!