Mikä ihmeen Sales Enablement?
Taas pitäisi ymmärtää uutta termiä! Sales Enablement – kauhean vaikea sana lausua!
Eilen juteltiin toimitusjohtajan kanssa siitä, mitä Sales Enablement meillä tarkoittaa. Myynnin mahdollistaminen kait suomeksi – tai jos kysyy googlelta ”what does Enablement means”, niin vastaus on ”the action of giving someone the authority or means to do something”, eli toiminta, jossa annetaan jollekin auktoriteetti tai keinot tehdä jotain. Pienen tutkiskelun jälkeen nousee sellaisia termejä kuin sisältö, järjestelmät, tarjoukset, tekstit, raportoinnin tutkiminen ja hyödyntäminen. Mieleen nousee vähän niin kuin myynnin ”talkkari” joka auttaa pitämään paikat kunnossa ja raportoi (talo-) yhtiön hallitukselle poikkeamista.
Meillä Sales Enablement terminä on ollut läsnä myynnin tukitoimena. Kehitetään järjestelmiä tukemaan myyntiä ja pyritään auttamaan siinä, että myynnillä olisi mahdollisimman vähän jarrua rattaissa, kun lähdetään kohtaamaan asiakasta. Ja lisäksi meillä Sales Enablement toimii tuotannon ja myynnin rajapinnassa jälleen kerran toivottavasti poistamassa kitkaa. Isona tavoitteena on olla helpottamassa sekä myynnin, että tuotannon kohtaamista asiakkaan kanssa. Mutta pitäisikö sitä vielä viedä jotenkin syvemmälle?
Kuuntelin jonkun fiksun oloisen henkilön podcastia tästä aiheesta, ja hän nosti myynnin työkalujen ja koulutuksen suhteen esille – ajatuksena, että helposti järjestetään työkaluja myyjälle käyttöön, joilla toivotaan olevan vaikutusta tulokseen. Ja myyntijohdolle tarkempaa dataa, jotta he näkevät missä mennään. Mutta olisiko tuottoisampaa järjestää valmentajaa, joka auttaa hyödyntämään niitä työkaluja ja dataa mahdollisimman tehokkaasti. Tätä roolia nostettiin siinä Sales Enablementin harteille. Esimerkkinä hän käytti sitä, että jos ostaa kahdelle henkilölle joululahjan – toiselle rannekkeen, joka tuottaa dataa harjoituksista ja sykkeestä ja toiselle personal trainerin vuodeksi – Kumpi kehittyy enemmän vuoden aikana?
Tästä näkökulmasta toimiminen Sales Enablementissa onkin haastavaa ja mielenkiintoista – voinko oikeasti olla tässä roolissa tukemassa – Personal Trainerin tavoin – myyjiä käyttämään järjestelmiä ja dataa entistä tehokkaammin ja paremmilla tuloksilla. Toivon todellakin, että voin ja voimme. Jos minun tavoitteenani on tuottaa dataa ja kehittää järjestelmiä – ajamme todennäköisesti metsään. Mutta jos tavoitteena on varmistaa datan ja järjestelmien hyöty tositilanteessa – saatan auttaa pysymään tiellä.
Sales Enablement: 12 tärkeintä työkalua myynnin mahdollistamiseen
Tarvitaan myös mahdollistajia
Tänään aamulla katsoin, kun poikani lähti ajamaan mopollansa kohti jäähallia tasan klo 6:36 ja mietin, että on tuo nuoren urheilijan elämä aikamoista. Herätys oli 5:50, jonka jälkeen aamupalan syönti ja vaihtovaatteet aamu- ja Iltatreenejä varten sekä koulukirjat kassiin ja matkaan. Aamutreenien jälkeen kouluun ja koulusta suoraan Iltatreeneihin ja klo 21:00 kotiin. Tämä on normi tiistai. Keskiviikkona on vapaata, jos ei ole peliä – huomenna on. Ja viikonloppuna molempina päivinä. Aika paljon on ohjelmaa 15-vuotiaan yhdeksäsluokkalaisen arjessa. Saattaa herätä kysymys tai parikin – miten tuo poika jaksaa ja mitä siihen jaksamiseen tarvitaan?
Paljon vaaditaan Juniorin pään sisäisiä asioita, että on tahtoa lähteä ja tehdä valintoja, jotka tukevat jaksamista mm. nukkumaan meno järkevään aikaan ja hyvä ruokailurytmi. Tahtoa tehdä harjoituksissa asiat kunnolla ja vielä omatoimisetkin harjoitteet loppuun saakka. Tässä mielestäni on keskeisimmässä roolissa se, että on pakko rakastaa lajia – Rakastaa sitä, mitä tekee ja saada siitä onnistumisen elämyksiä – tai ehkä tarkemmin elämyksiä tai kokemuksia yleensä. Tuskin onnistuminenkaan tuntuu ihan valtavan hyvältä ilman sitä edeltäviä jonkinasteisia epäonnistumisia.
Mutta tarvitaan myös mahdollistajia, joihin itse luen vanhemmat, seuran, valmentajat, koulu ja kaverit. Vanhempina luodaan arkeen tukea ja helpotusta – Ruoka, eväät, pyykki, varusteet, jne. tarvittaessa muistutetaan oikeista valinnoista ja pidetään huolta kokonaisvaltaisesti. Valmennus ja urheiluseura ovat valtavan tärkeä osa tietenkin lajitaitojen oppimista, mutta myös ihmisenä kasvamista, sillä se aika mitä esimerkiksi jääkiekkoilija – juniori viettää valmennuksen parissa on itse asiassa aika valtava. Koulu voi olla haastavaa, koska tietyssä vaiheessa koulun tavoitteet ja nuoren urheilijan tavoitteet saattavat ajautua ristiriitaan ja niin ei saisi käydä – tässä olisikin erittäin tärkeää, että löytyy dialogia urheiluseurojen ja koulun välillä ja että molempia tavoitteita voitaisiin tukea. Koulussa ymmärrettäisiin satunnaiset pelireissut ja valmennus ja huolto korostaisivat oppimisen tärkeyttä – esimerkiksi ohjaamalla pelimatkoilla koulukirjan ääreen. Kaverit voivat olla myös mahdollistajia, jos tavoitellaan yhdessä samoja asioita – yhdessä tekeminen on yleensä keskimääräistä mukavampaa ja aiheuttaa vähän ylimääräistä puristusta ylämäen juoksemiseen.
Samalla tavalla, kuin nuori urheilija tarvitsee mahdollistajia kulkeakseen oikeaan suuntaan, niin väittäisin, että työelämässä niitä tarvittavan myös. Täytyy olla Intohimoa ja rakkautta lajiin, mutta sitä tukemassa oikeat ihmiset ja rakenteet – Yksin juostaan lujaa ja yhdessä pitkälle!
Atte Nieminen
Liiketoimintajohtaja
(IT- ja koulutuspalvelut)
LATAA ILMAINEN EBOOK
Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.
OTA YHTEYTTÄ
Jätä soittopyyntö tai pyydä lisätietoa sähköpostiisi.
Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon.