Mikä on paras aika kylmäsoitoille?

  1. Mikä on paras aika kylmäsoitoille? Inhouse Group 8:36

Tästä voit kuunnella koko artikkelin podcastina. Myynti ei ole kirosana -podcastin kaikki jaksot löydät myös Spotifyista.

Oltiin kylmäsoitoista mieltä mitä tahansa, silti aika isoksi hakusanaksi googlessa sekä pöytäpuheissa nousee mikä on paras aika tehdä nostaa luuria. Hoksasin, että meillähän on mitä parhaimmat työkalut ja valtava datamassa vuosien ajalta useista eri kylmäsoittoprojekteista jalostaa tuo kylmäsoittojen viisauden kivi ja löytää kuumimmat hetket laittaa puhelin laulamaan. Ja nyt hyvä herrasväki meillä on kaivettu dataa useiden satojen tuhansien soittojen verran siitä, että mikä soittoaika tuottaa parhaat tulokset.

Jännää! 

Kylmäsoitto kylmäsoittaja myyjä ja 90-luku

Data yllätti tutkijansa 

Mutu on hyvä renki, mutta huono isäntä mitä tulee myynnin johtamiseen. Ajattelin löytäväni datasta kuolemattoman soittoaikataulutuksen lähteen, mutta kuinka väärässä olinkaan. Kaivoimme ensin satojen B2B-kylmäsoittoprojektien datan ja valikoimme päättäjäprofiiliksi ylimmän johdon. 

Ja tiedättekö mitä? Ihan muutamaa hassua poikkeusta lukuun ottamatta paras aika soittaa b2b-päättäjille on lähes aina virka-aikana. Onko tosiaan niin, että aina? 

Kyllä, näin on. Toki, poikkeus vahvistaa säännön ja löysimmehän me muutamia pieniä mielenkiintoisia vaihteluita datan joukosta. Sanotaan, että maanantait ovat pahimpia. Soittoanalytiikan puolesta ne näyttäytyivät positiivisena poikkeuksena sillä erityisesti maanantait klo 08:00-08:30 ja muina viikon päivinä soitto heti päivän aluksi ja klo 15:30 jälkeen erottuivat edukseen tavoitettavuuden nousussa, mutta vastausprosentin heitto oli silti marginaalista. Puhutaan siis ihan prosentin heitoista tai prosentin pilkun jälkeisestä pienestä eroavaisuudesta. Eli ihan peanuts. Ainut vahvistettu totuus oli, että Suomalaisessa tapakulttuurissa on yksi pyhä asia, ja se on säännölliset ruokarytmit, sillä havaitsimme että klo 10:30-11:30 on ihan pieni prosentin tai parin heitto tavoitettavuudessa. 

Mikä on paras aika soittaa? 

Soittamista voisi verrata sijoittamiseen. Sijoittaessa investoit rahaa, soittaessa investoit aikaa, jonka toivot tuottavan rahaa. Eikö? 

Maailman tunnetuin sijoittaja Warren Buffet on antanut paljon hyviä vinkkejä sijoittamisesta, joista haluan nostaa kolme konkreettista neuvoa, joita kaikkia voisi käyttää hyödyksi myös kylmäsoitoissa: 

1. Aloita aikaisin 

Tänään sijoitettu euro on huomenna arvokkaampi. Sama pätee soittotyöhön, mitä enemmän aikaa siihen panostat, sen enemmän se tuottaa tulosta. Tekeminen on aina suunnittelua voimakkaampi teko, ja kylmäsoitot eivät muutu sen lämpimämmiksi odottamalla. Siksi kannattaa syödä sammakko aamusta eikä odottaa otollista aikaa tai motivaatiota vaan laittaa itsensä likoon ja todennäköisyys sille, että on paikalla ennen kuin kilpailijat, on suurempi joka kerta kun nostat luuria. 

Puhelin on edelleen järjettömän tehokas tapa tehdä henkilökohtaista markkinointia ja vaikuttaa päättäjiin. Puhelun vuorovaikutteinen dynamiikka ajaa siihen, että todennäköisesti 100 kylmäsoiton jälkeen tiedät markkinasta enemmän kuin kilpailijat koskaan ja olet valmiimpi kehittämään myyntitarinaasi sekä palveluasi asiakkaiden tarpeisiin nopeammin kuin muut. Eli vinkkinä: 

 JUST DO IT! 

2. Keskity hyvätuottoisiin kohteisiin 

Kun soitat, älä tee asioita oikein vaan keskity tekemään oikeita asioita. Ajattele kuin sijoittaja. Jos sijoitan aikaani tähän puheluun 5 minuuttia, onko se sen arvoista? Mieti kenen tuskan palvelumme poistaa? Ymmärränkö potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja liiketoimintaa? Tiedänkö miksi soitan juuri tähän toimialaan tai tuolle yritykselle? 

Sijoittamisessakin puhutaan hajauttamisesta sen vuoksi, että on järkevää hajauttaa tekeminen useille eri toimialoille, mutta todellisuudessa jos tiedät mitkä toimialat aidosti tarvitsevat sinua, ei sinun tarvitse ampua haulikolla metsään vaan asettaa myyntiaseeseesi tarkempaakin tarkempi tähtäin. Todennäköisyys sille, että kylmäsoitto muuttuu äkkiä kuumaksi, on suurempi, kun kohdennat tekemistä rajattuun kohderyhmään. Vähän sama kuin etsit kaveria torilta, mikäli se on yhtä täynnä kuin Suomen MM-voiton jälkeen, aika hankala on löytää, vaikka joukkoasi ystäviä, kun taas torilta, jossa ihmisiä on maksimissaan sata. 

Siispä investoi aikasi oikein ja keskity niihin yrityksiin, joille haluat myydä! Tee kylmälistoista kuumalistoja ja tekeminen kääntyy siihen, että haluat tavoittaa jokaisen yrityksen koska tiedät heidän tarvitsevan apuasi ja juuri heihin haluat kaiken aikasi investoida, eikö vain? 

3. Ole systemaattinen 

Mestareiden aamupala on syöty aamupala, hyvä treeni on tehty treeni. Arvaat varmaan jo mitä ajan takaa. Soittotyön tärkeimpiä kulmakiviä on systematiikka. Huomasimme analyysistämme, että mikäli kylmäsoitot kohdennetaan ison massan sijaan valikoidulle kohderyhmälle, joiden päättäjiä tavoitellaan systemaattisesti saman päivän aikana vaikkapa kaksi kertaa, tavoitettavuus nousee merkittävästi. Sen sijaan että puhutaan enää promillen heitoista, voidaan puhua jo keskimäärin kymmenen prosentin tehokkuuden noususta! 

Suosittelen myös jakamaan selkeästi eri päiville soittopäivät ja ne päivät, jolloin rakennat itsellesi hyvää liidilistaa sillä näiden tekeminen samana päivänä on tuomittu epäonnistumaan pitkässä juoksussa. 

Arveluttaako? 

Avain onnistuneisiin kylmäsoittoihin ei ole oikea ajoitus koska datankaan valossa sitä ei juurikaan ole. Tärkeintä on se, että kohdennat tekemisesi oikealle kohderyhmälle ja teet soittoja systemaattisesti koska toistoilla tekeminen kehittyy ja jokaisesta soitosta on mahdollisuus oppia jotain uutta sinusta, asiakkaasta tai markkinasta. 

Mietipä sitä, että Stephen King kirjoittaa keskimäärin kuusi sivua joka päivä. Mikael Jordan on jaksanut nostaa esiin niitä kertoja, kuinka hän on heittänyt koreja ohi, epäonnistunut tiensä menestykseen. Eli juuri tänään on oikea päivä soittaa unelma-asiakkaallesi ja auttaa häntä onnistumaan paremmin palveluidesi avulla! 

Jos haluat tutustua siihen, että mitkä ovat parhaat vinkkimme kylmäsoittamiseen. Kuuntele tai lue esimerkiksi ”mitkä ovat hyvän kylmäsoiton 5 voittavaa elementtiä” tai ”kuinka onnistua kylmäsoitoissa melkein joka kerta”. 

Kireitä kauppasiimoja ja hyviä puhelinkohtaamisia toivottelee 

Saara Vehoniemi
Inhouse Group
Director Of Culture & Business Development, Chairman of the board

ÄLYKÄS MYYNTI

Kuinka B2B-uusasiakashankinta tapahtuu vuonna 2022?

B2B-uusasiakashankinta voidaan hoitaa ammattimaisesti omin voimin, tai ulkoistaa se osaavalle myynnin kumppanille. Yrityksen myynnin nyky- ja tahtotila ratkaisee kumpi keino on oikea juuri tällä hetkellä.

Oppaasta löydät parhaimmat vinkkimme uusasiakashankintaan sekä oman myyntikoneiston rakentamisen kannalta, kuin sopivan myynnin ulkoistuskumppanin valinnan sujuvoittamiseksi.

Inhousen B2B-uusasiakashankinta oppaan kansi
Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous sähköpostiisi tästä.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!