Miksi jokainen myy – ja miten tulla siinä paremmaksi

Löydät tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson videopodcastina Spotifyista.

Tässä Myynti ei ole kirosana -podcastin jaksossa Saara Vehoniemi ja Eero Keski-Petäjä (eepzi) juttelevat siitä, miten olla parempi myyjä. Kaikki myyvät – ideoita, ajatuksia ja kaikkea muuta siltä väliltä. Myyntiä on monenlaista, mutta parhaassa tapauksessa myynti on toisten auttamista.

Huono myynti tulee kuolemaan pois pahamaineisten “limamyyjien” mukana. Tärkeintä on rakentaa luottamusta vuorovaikutuksen avulla ja olla läsnä siellä, missä pystyt vaikuttamaan ostopäätökseen.

Alkuun Saara pyytää Eerolta vinkkejä jännittämiseen. Eero kertoo helpon harjoituksen, jolla voit selvittää minkälaista jännityksesi on. Kysy itseltäsi: “Jos tämä tapahtuma peruttaisiin, olisinko innostunut vai pettynyt?” Jos olisit innostunut tapahtuman peruuntumisesta, tarkoittaa se, että tilaisuus lähinnä ahdistaa ja olisit onnellisempi jos se peruuntuu. Jos taas olisit pettynyt, olet todellisuudessa innoissasi ja tässä tapauksessa jännitys on hyvästä. Jännitys kertoo, että tilaisuus on sinulle tärkeä, mutta innostuneisuus saattaa tuntua kehossa myös voimakkaana jännityksenä.

Miksi jokainen myy?

Kaikki myyvät koko ajan – keskusteluissa läheisten kanssa, ideoitaan työpaikalla, osaamistaan työhaastattelussa ja niin edelleen. Erilaisia myyntitapahtumia tulee kaikille vastaan päivittäin. Myyjä on aikaisemmin nähty lähinnä “kävelevänä myyntiesitteenä”. Nykyään myynniksi voi kuitenkin käsittää paljon laajemmin eri asioita, ja myynti nähdään enemmän toisten auttamisena. Huippumyyjät saattavatkin ajatella, etteivät ole myyjiä ollenkaan, vaan he vain panostavat aitoon vuorovaikutukseen ja ihmisten auttamiseen.

Saara huomauttaa, että elämme vielä hetken aikaa myynnin murrostilassa. Huono myynti tulee kuitenkin kuolemaan pois, kun asiakkaat odottavat entistä parempaa palvelua myös B2B-alalla. Eero tuo esiin, että ostopäätökseen voi vaikuttaa B2B-puolellakin muutenkin kuin vain suoraan ostajan kautta. Esillä kannattaa olla sellaisissakin kanavissa, jotka eivät alkuun tunnu itselle sopivalta. Ostopäätökseen vaikuttaa nimittäin päättäjän ympärillä monet tekijät, esimerkiksi lähipiiri jolla voi olla merkittävä vaikutus lopulliseen ostopäätökseen. Päättäjätkin ovat ihmisiä, jotka löytää iltaisin kotisohvalta viettämässä aikaa perheen kesken.

Miten jokainen voi tulla paremmaksi myynnissä?

  • Tulevaisuuden myynti ei ole tuputusta, vaan se on asiakkaan auttamista kaikin tavoin. Tärkeintä on, että asiakas voittaa.
  • Ota yleisö/asiakas haltuun jokaisessa esiintymis- tai esilläolo-tilanteessa vuorovaikutuksen avulla. Älä kohtele muita alempiarvoisina.
  • Laita itsesi likoon ja ole läsnä siellä missä asiakkaatkin ovat. Tai muut ihmiset, keihin haluat vaikuttaa.
  • Viimeisenä muttei vähäisimpänä: Ole aito.

Eero kertoo vielä äänenkäytöstä seuraavan vinkin: että ensimmäinen askel myyntitilanteessa on hymyillä, koska se vaikuttaa sekä omaan tekemiseen että asiakkaan fiilikseen. Sen lisäksi täytyy sanoin ja teoin osoittaa, että ollaan vastapuolen kanssa samalla tasolla ja turvallisessa tilassa. Luottamus syntyy vuorovaikutuksen avulla. Myyntikään ei tunnu enää myynniltä, kun asiakas aidosti voittaa ja löytää ratkaisun ongelmaansa.

Saara Vehoniemi & Eero Keski-Petäjä (eepzi.com)

ÄLYKÄS MYYNTI

Kuinka B2B-uusasiakashankinta tapahtuu vuonna 2022?

B2B-uusasiakashankinta voidaan hoitaa ammattimaisesti omin voimin, tai ulkoistaa se osaavalle myynnin kumppanille. Yrityksen myynnin nyky- ja tahtotila ratkaisee kumpi keino on oikea juuri tällä hetkellä.

Oppaasta löydät parhaimmat vinkkimme uusasiakashankintaan sekä oman myyntikoneiston rakentamisen kannalta, kuin sopivan myynnin ulkoistuskumppanin valinnan sujuvoittamiseksi.

Inhousen B2B-uusasiakashankinta oppaan kansi
Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Corporate business team meeting discussion and startup concept. Successful businesspeople discussing together in conference room during meeting at modern business lounge high up in an office tower.

Älä optimoi myyntiprosessia vaan asiakkaan ostoprosessi

Kuluttajapuolella ollaan totuttu ostamaan tietyllä tavalla, ja sama ostamisen helppous pitäisi saada siirrettyä myös yrityspuolelle….

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous sähköpostiisi tästä.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!