Minusta tuli asiakkuusjohtaja tammikuussa 2020, kun siirryin sisäisesti Inhousen Elisan puolelta. Vastaan maantieteellisesti Pohjois-Suomen myynnistä. Pohjois-Suomessa meno on hieman erilaista, kuin vaikkapa Helsingin seudulla. Täällä harvoin näkee isoja moderneja kokoushuoneita, vaan tilaa raivataan käynnille asiakkaan oman pöydän nurkasta tai kahvipöydästä.

Itselleni tämä on just hyvä, kun tykkään ihan vain istua alas, juoda kupin kuumaa ja ideoida asiakkaan kanssa, mitkä asiat heillä voisi ratkaisukeskeisesti viedä eteenpäin. Myyntitaitoja on kehuttu, mutta pidän itseäni enemmänkin keskustelevana ja pohtivana sparrauskaverina, höpöttäminen kun tulee minulta luonnostaan. Ihmiset ja kulttuuri täällä ovat erilaisia, uskoisin, ettei sellainen ”ison maailman myyjä” täällä edes pitkälle pärjäisi.

 

Millaista asiakkuusjohtajan työ on?

Asiakkuusjohtaja on vastuualue, jossa saa olla erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Tykkään haastaa vastapelureita siinä, miten asioissa päästään kehittymään eteenpäin. Asiakkaat ovat kiinnostuneita aiheesta, kunhan päästään saman kahvipöydän ääreen.

Joskus totta kai tulee vastaan kysymys ”mitä sä myyt”, vastaan vain tulleeni juttelemaan ja auttamaan ideoinnissa – vaikka hienoahan se olisi, jos heti päästään tekemään yhdessä asioita. Monet ovat itseasiassa vanhoja Elisan puolen asiakkaitani, ja edelleen kysyvät minulta niihin liittyviä asioita. Totta kai autan, ja tarvittaessa ohjaan sitten jatkot Elisan puolen IHGulle.

 

Inhouse työympäristönä

On ollut hienoa huomata, että vaikka puhutaan Inhousen Elisan puolesta ja sitten esimerkiksi tästä New Business-puolesta, kaikki on yhtä isoa perhettä. Lähimmät työkaverit toki vaihtuivat, mutta entisetkin työkaverit ovat edelleen mukana elämässä.

Inhouse työnantajana pitää huolta siitä, että asioita tehdään yhdessä, hyvänä esimerkkinä kaikki reissut ja kickoffit, mitä meillä on. Inhousella työntekijänä oleminen vaatii tietynlaisen ulospäin suuntautuneen persoonan ja ehkä senkin takia kaikki tulee niin hyvin toimeen.

Inhousella ajatellaan ihmisen arkea ja arvostetaan sitä, sen pitää olla työntekijän prioriteetti. Ihmisten erilaisuutta arvostetaan ja luotetaan 100% siihen, mitä tehdään, samalla tavalla työntekijöillä on 100% luottamus työnantajan puolesta.

Se, mikä erottaa Inhousen muista työnantajista on se, että täällä sinä ja asiat riittävät. Rättiä ei puristeta kuivaksi, toki kannustetaan, jos haluaa tehdä paljon, mutta omista rajoista muistutetaan. Liian monta ihmistä olen nähnyt läheltä polttavan kynttilää molemmista päistä, täällä kannustetaan omistamaan omakin elämä. IHGut saavat halutessaan kehittyä ja ottaa lisää vastuuta, mutta sitä ei kiirehditä. Saa mennä omaan tahtiin, tai olla menemättäkin. Inhouse lunastaa sanomisensa, mitkä ovat kiteytettynä meidän arvoissammekin.

 

Mistä Sanna on tullut?

Kaupallinen ala on aina ollut kiinnostava. Lukiosta valmistuttuani mietin sosiaalipsykologian opintoja, mutta päädyin prosessitekniikan insinööriksi lukemaan pariksi vuodeksi. Vaihdoin kaupalliselle alalle, ja itseasiassa luin itseni ammatilliseksi opettajaksi. Olen toiminut myös kiintokalusteiden myynnissä ja ihan Elisan omissa riveissä myyjänä.

Inhousen Elisan yrityspisteen hakuilmoitus osui silmään, ja aiemman Elisan kokemukseni myötä päädyin sitten tänne töihin. Kiire ei ole vieläkään pois täältä. Haluan kehittyä ammatillisesti ja ihmisenä, eikä täällä ole kehittymisellä rajoja.