Miten motivoitua myyntityöstä?

  1. Kuinka motivoitua myyntityössä? Inhouse Group 7:02

Tästä voit kuunnella koko artikkelin podcastina. Myynti ei ole kirosana -podcastin kaikki jaksot löydät myös Spotifyista.

Ajattelin avata otsikon aihetta ihan omakohtaisesti. Myynti on ollut virallinen kokopäivätyöni vuodesta 2000 ja jo sitäkin ennen olen tehnyt myyntityötä jossain muodossa aina vuodesta -95 alkaen. Yrittäminen tuli mukaan kuvioihin vuonna 2014 yrityksemme perustamisen myötä.

Toki olen elämäni varrella kokeillut muitakin kuin myyntihommia: maatalonpoikana en ole päässyt välttymään peltotöiltä tai paskanajolta. Varastotyöt, trukinajo ja työ maatalouskaupassa ovat myös tulleet tutuksi. Tämä maatalon poika päätti kuitenkin suvun miehistä poiketen valita itselleen toisenlaisen elämän polun silläkin uhalla, että vaarit etelä-pohjanmaalla kääntyisivät haudoissaan ja kuunnella kaupan alan kutsua sekä sisäistä paloaan.

Pikkutakki, käyntikortit vai työmatkat – niistäkö motivaatiotani ammennan? No en todellakaan.

Sen sijaan kohtaamiset erilaisten ihmisten ja persoonien kanssa toimivat tärkeänä motivaattorina tässä työssä, olivat he sitten asiakkaita, työkavereita tai yhteistyökumppaneita. Samoin onnistumisen tunteet silloin, kun pystyy saavuttamaan asiakkaan luottamuksen ja sitä kautta paremmin edesauttamaan asiakkaan itselleen tai yritykselleen tärkeäksi kokeman asian hankinnassa.

Seuraavaksi yksi tositarina luottamuksen saavuttamisesta matkan varrella, joka edelleen nostattaa hymyn huulilleni. Vuosia sitten eräs asiakkaani soitti minulle epätoivoisena juhannusaattona. Hän oli jumissa toimistolla, juhannuksen vietto mökillä tuntui siinä vaiheessa vain kaukaiselta haaveelta, sillä nettiyhteydet olivat poikki ja duunit täysin vaiheessa.

Muutama puhelu oikeisiin suuntiin, tekninen tuki avuksi ja asiakas pääsi kuin pääsikin juhannuksen viettoon rauhallisin mielin. Luottamuksen ja yhteisymmärryksen saavutettuani seuraavat sopimusneuvottelut tämän kyseisen asiakkaan kanssa sujuivat kuin vettä vaan. Pieni vaivannäkö omalta osaltani kannatti ja poiki jatkossa hyviä tuloksia, joten isossa mittakaavassa pienillä asioilla voi olla suurikin merkitys.

Mikä muu minua motivoi ja potkii eteenpäin vielä näin yli 20 vuoden jälkeenkin?

Tavoitteet

Myyntityössä onnistuminen ja tavoitteet kulkevat käsi kädessä. Tavoitteet pitää asettaa korkealle, ne on tarkoitettu rikottaviksi. Älä aliarvioi itseäsi? Hyödynnä omia vahvuuksiasi tavoitteiden saavuttamisessa.

Myös kilpahenkisyys kuuluu myyntityöhön, kukaan ei lähtökohtaisesti halua epäonnistua tai olla myyntitilastojen häntäpäässä. Ehkä juuri tämän takia niin monet urheilijatkin päätyvät aktiiviuransa jälkeen myynnin pariin. Harjoitus tekee mestarin tässäkin lajissa, matka kohti kovia myyntituloksia ja -tavoitteiden saavuttamista on verrattavissa peruskuntoharjoitteluun. Lopulta kilpailuvietti ja harjaantuminen tässä työssä johdattaa sinut kohti maalia. Tavoite on satama, jota kohti laivan on kuljettava.

Minulla oli aikoinaan tapana jakaa myyntitavoite kuukauden jokaiselle päivälle ja seurasin tavoitteen saavuttamista jatkuvalla syötöllä. 

Tavoitteen saavuttaminen tuntui realistisemmalta, kun se oli kuukauden sijaan jaettu pienempiin osiin ns. osatavoitteisiin. Heti kun tavoite oli saavutettu, oli huomattavasti helpompi olla ja hengittää, nauttia onnistumisista.

Edellä mainitulla tavalla toimiessa tavoite monesti ikään kuin vahingossa ylittyikin reippaasti. Tekemisen rentous löytyi ja kauppaa kilahteli.

Raha

Hyvä myyjä on tietyllä tapaa ahne, mutta pelkkä rahan ansaitseminen ei välttämättä motivoi vuosikymmeniä. Myyntityössä onnistumiset kuitenkin palkitaan, mikä mahdollistaa keskimääräistä korkeammat ansiot.

Yrittäjänä ja työnantajana minusta kovasta duunista pitää aina palkita avokätisesti sillä ajatuksella, että kun talo tienaa, myös sen mahdollistajat eli myyjät tienaavat. En todellakaan usko mihinkään palkkakattoihin. Kun myyjä tekee asiat oikein ja tehokkaasti sekä jämptisti ja kusettamatta, hyvin tehdystä duunista palkitaan.

Mitään ei tällä alalla kuitenkaan saa ilmaiseksi, työtä tekemättä, myynnissä ei todellakaan ole mitään passiivisia tulonlähteitä!

Vapaa-aika

Monesti sanotaan, että mielekäs vapaa-aika on onnistumisen kannalta itseasiassa tärkeämpää kuin varsinainen työntekoon käytetty aika. Vapaa-ajalla ladataan akut, niin että töissäkin jaksetaan paremmin ja pystytään antamaan itsestään enemmän. Omat akkuni lataan esimerkiksi puuhailemalla perheen kanssa kaikenlaista, lumilautailemalla, moottorikelkkailemalla, padelia pelaamalla sekä avantouimisella ja toki myös sopivassa määrin sohvalla telkkarin edessä löhöilemällä.

Vanhemmuus kahden lapsen isänä on opettanut sen, että vaikka sitä välillä on hermot kireällä ja tukka harmaantuu, perhe on se, joka lopulta pitää pään kasassa ja saa yrittämään entistä enemmän myös työelämässä (samoin iso asuntolaina). Fiksu vaimokin pitää meikäläisen jalat maassa, kun meillä diskin Ii – tyypeillä tuppaa välillä vähän mopo keulimaan.

Yrityksen kasvu ja onnistuminen

Nykyään yhtenä isoimpana motivaattorina toimii myös yrityksemme IHG, sen kasvun varmistaminen ja yritystoiminnan kehittyminen. Mahtavaa, että meitä ihgulaisia on kasassa jo iso joukko ja toivottavasti yhteinen matkamme jatkuu vielä pitkään ja hyvissä fiiliksissä. Uudetkin tulokkaat ovat tervetulleita lunastamaan paikkansa tässä tehotiimissä ja nauttimaan myynnin positiivisista mahdollisuuksista.

Kehittyminen

Itselleni tärkeää on myös se, että työ on mielekästä ja vaihtelevaa sekä tarjoaa mahdollisuuden kehittymiseen. Harvoinpa tällä alalla onneksi tuleekaan kahta samanlaista päivää. Työntekijöiden kehittymisen mahdollistamiseen olemme myös yrityksenä pyrkineet isosti panostamaan. Onkin ollut mahtavaa seurata työntekijöiden kehittymistä ja onnistumiskokemuksia myyntityössä. Kollegojen työskentelyä on myös hyvä seurata, jotta voi ottaa hyväksi havaitut myyntijipot myös omaan käyttöön.

Se, joka väittää tietävänsä myyntityöstä jo kaiken, puhuu täyttä paskaa. Tämä työ vaatii sopivassa määrin nöyryyttä, jatkuvaa itsensä kehittämistä sekä oppimisinnokkuutta. Niin raadolliselta kuin se kuulostaakin, tässä työssä et tule koskaan olemaan valmis tai täydellinen.

Vaatimukset

Toivottavasti kaikki edellä mainittu ei saanut sinua ahdistumaan. Sinun ei todellakaan tarvitse olla mikään avaruusfyysikko tai psykologian maisteri onnistuaksesi tässä työssä. Rohkeus, ennakkoluulottomuus, ahkeruus sekä aito kiinnostus muita ihmisiä kohtaan kantaa todella pitkälle. Muista pitää pilkettä silmäkulmassa ja korvat höröllä niin hyvä tulee ja kassa kilahtaa. Olympialaisten hengessä ei muuta kuin havuja perkele.

Tommi Kivistö

ÄLYKÄS MYYNTI

Kuinka B2B-uusasiakashankinta tapahtuu vuonna 2022?

B2B-uusasiakashankinta voidaan hoitaa ammattimaisesti omin voimin, tai ulkoistaa se osaavalle myynnin kumppanille. Yrityksen myynnin nyky- ja tahtotila ratkaisee kumpi keino on oikea juuri tällä hetkellä.

Oppaasta löydät parhaimmat vinkkimme uusasiakashankintaan sekä oman myyntikoneiston rakentamisen kannalta, kuin sopivan myynnin ulkoistuskumppanin valinnan sujuvoittamiseksi.

Inhousen B2B-uusasiakashankinta oppaan kansi
Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous sähköpostiisi tästä.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!