Myynnin automaatiot ja myynnissä menestymisen salaisuus | Vieraana Jenni Kynnös

Jenni Kynnös Inhousen podcast-jakson vieraana

Voit kuunnella tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson Spotifyssa.

Myynti ei ole kirosana -podcastin jaksossa Saara Vehoniemen ja Eero Klemetin vieraana kävi sarjayrittäjä ja enkelisijoittaja Jenni Kynnös. Alle 30-vuotiaana miljonääriksi noussut Kynnös on perustanut useita menestyneitä yrityksiä ja on toiminut myös yhtenä Leijonan luolan sijoittajista. Hänen tarinansa osoittaa, että menestyminen myynnissä ei vaadi pitkää CV:tä tai vuosien kokemusta – tärkeintä on oikea asenne ja rohkeus tarttua toimeen. Tässä jaksossa jaetaan parhaat vinkit yrityksen kasvattamiseen myynnin ja automaatioiden avulla.

“Kun tapaat jonkun ihmisen ja vaikka CV olisi täydellinen ja kaikki palikat näyttää olevan kasassa, mutta sulla on vähän sellainen hämärä fiilis sielussasi tai selkärangassasi, niin silloin sitä pitäisi kuunnella”, Kynnös painottaa. Intuitio on harvoin väärässä, ja liian usein ihmiset vaimentavat sen “järkisyihin” vedoten. Kynnöksen mukaan ihmisaivot prosessoivat jatkuvasti valtavaa määrää tietoa, jota emme tietoisesti edes huomaa. Siksi “fiilikselle” kannattaa antaa painoarvoa.

Kynnöksen mukaan hidastelijoiden kanssa ei saa mitään aikaiseksi. “Se että sulla on päätös ja sä mietit sitä viikon, niin se ei ole parempi päätös sen viikon päästä.” Jos tarvitset lisätietoa päätöksen tueksi, hanki se nopeasti. Muuten kyse on todennäköisesti siitä, että sinulta puuttuu visio tai et pysty tekemään päätöstä lainkaan. Kynnös korostaa, että huonokin päätös on usein parempi kuin päätöksen tekemättä jättäminen – päätöksiä tekemällä oppii ja suuntaa voi aina korjata matkan varrella.

Jenni Kynnös Inhousen podcast-studiossa

Mainostamisen helppous voi olla petollista. “Mä oon rahani tehnyt markkinoinnilla, mutta silti jaksan paasata siitä, että jos laitat mainokset päälle ja istut perseelläs, niin sulle tulee todennäköisesti sellaisia asiakkaita, joita sä et edes haluaisi”, Kynnös kertoo. Sen sijaan kannattaa soittaa potentiaalisille asiakkaille, koska silloin voit itse valita, kenelle myyt.

Kynnös painottaa, ettei myyntiä kannata tehdä pelkästään tutuille. “Ihmiset sanoo, että pitää olla verkosto, tuttuja. Mä en todellakaan halua myydä mun tutuille, se on ihan hirveetä.” Tuntemattomille myyminen antaa mahdollisuuden rakentaa ammattimainen suhde alusta alkaen.

Kynnöksen kokemuksen mukaan selkeä tuotteistus on avain menestykseen. Esimerkiksi hänen MySome-yrityksessään oli aina kolme pakettia, joista yksi oli ylivoimaisesti suosituin. Yksinkertaisuus myy. Samalla on tärkeää uskaltaa kieltäytyä asiakkaista, jotka eivät sovi valittuun malliin, vaikka se tuntuisikin vaikealta.

“Aina sattuu ihan sikana yrittäjänä myös kieltäytyä asiakkaista, jotka ei sovi siihen malliin”, Kynnös myöntää. Silti se on välttämätöntä pitkän tähtäimen menestyksen kannalta.

“Älä ota sitä neukkaria, kasaa kaikki koolle ja pohdiskele ja sitten palaa ensi viikolla miettimään vähän, että pitäisikö sitä sähköpostikampanjaa… Oikeesti, repäise ja tee jotain!”, Kynnös painottaa. Stressi tulee tekemättömyydestä, ja vasta toimeen tarttumalla näet, mikä toimii ja mikä ei.

  • Rakenna energinen myyntitiimi: Kynnöksen MySomen menestys perustui energiseen tiimiin ja “kynsimislistaan” – asiakkaista ei päästetty irti ennen kuin kauppa oli tehty. “Me oltiin päätetty, että tietyssä pisteessä lähdetään Espanjaan”, Kynnös nauraa. Selkeät tavoitteet motivoivat koko tiimiä.
  • Etsi myyjiä laatikon ulkopuolelta: Parhaat myyjät voivat löytyä yllättävistä paikoista. Yksi Kynnöksen parhaista myyjistä oli aiemmin myynyt kalaa kala-autosta. Usein parhaat myyjät ovat niitä, jotka eivät edes halua myydä – he ovat aitoja ja rakentavat luottamusta luontevasti.
  • Automatisoi rutiinit: “Kaikki pa**a rutiini pitää automatisoida”, Kynnös toteaa suoraan. Ajattelua ja ihmiskohtaamisia ei pidä automatisoida, mutta kaikki muu kannattaa. Erityisesti turha datansyöttö ja paperityö kannattaa automatisoida, jotta aikaa jää aitoon myyntityöhön.
  • Ole nöyrä mutta määrätietoinen: Kynnös korostaa, että erityisesti B2B-myynnissä myyntisyklit voivat olla pitkiä. Isoja yritysasiakkaita hankkiessa pitää varautua jopa vuoden mittaisiin myyntiprosesseihin. Kärsivällisyys ja sinnikkyys ovat välttämättömiä.

Lopuksi Kynnös muistuttaa, että myynnissä tärkeintä on toimeen tarttuminen: “Viikkokin on tosi pitkä aika. Nopea tyyppi on jo soittanut kahdeksan potentiaalista asiakasta läpi ja oppinut tosi paljon enemmän tekemällä, siinä missä muut vielä piirtävät SWOT-analyyseja.”

Onnistuminen myynnissä ei vaadi ihmeellisiä taikatemppuja. Pelkkä tekeminen, selkeä fokus ja rohkeus kohdata asiakkaita riittävät pitkälle. Tärkeintä on aloittaa heti ja oppia matkan varrella.

Paljon lisää keskustelua kuulet jaksossa, jonka voit katsoa nyt Spotifyssa tai Youtubessa.

Eero Klemetti, Inhouse Groupin toimitusjohtaja

Saara Vehoniemi, Eero Klemetti, Jenni Kynnös

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Jätä soittopyyntö tai pyydä lisätietoa sähköpostiisi.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon.