Toimimaton, kiireessä unohdettu myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ei vain vaikeuta myynnin tekemistä, vaan auttaa potentiaalisia asiakkaita unohtamaan teidät.

Tahattomasti vaikeutettu (esim. vanhentunut, testaamaton) prosessi näkyy asiakkaalle, ja etenkin vertailutilanteessa voi maksaa organisaatiolle keskikaupasta riippuen jopa kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja vuositasolla.

 

Uniikki lumihiutale – mutta kenen silmissä?

Tuotteenne tai palvelunne voi olla täysin uniikki, mutta onko se sitä myös asiakkaan silmissä? Pahinta, mitä voit tehdä, on tuudittautua vivahteisiin, jotka vain kollega tai ammattiostaja voi nähdä – etkä näin ollen halua käyttää kallisarvoista aikaa ja energiaa järkevään, ostajakunnan huomioonottavaan markkinointiin, joka tukisi myös myyntiä.

Erinomaisena esimerkkinä toimii Inhousenkin tarjoama kontaktointi, jota usein haetaan Googlesta hakusanalla buukkaus. Kokematon buukkiostaja voi vertailla pelkästään hintaa, eikä nähdä muuta lisäarvoa, mitä Inhouse tarjoaa kontaktoinnin yhteydessä. Myynnin kehittäminen ja muotoilu, kontaktoinnin testaus, kenttäpäällikköpalvelut, laaja toimialatuntemus ja muut asiat ovat vivahteita, jotka kokenut buukkiostaja kykenee ottamaan vertailussa huomioon. Me Inhousella tiedämme tarjoavamme uniikkia buukkausta, mutta puhtaassa, yksipuolisessa hintavertailussa emme toki pärjää. Emme ole se halvin, emmekä haluakaan olla.

 

Markkinointi mukana myynnin jouduttamisessa

Oletko sinä googlettanut oman yrityksesi – nimellä ja tuotteilla? Miten sijoitutte objektiivisin silmin katsottuna ostoaikeissa olevalle asiakkaalle – vai sijoitutko ollenkaan huonosti optimoitujen kotisivujen ja puuttuvan markkinoinnin vuoksi? Tiedätkö, millä hakusanalla ostajat teitä hakevat – se nimittäin voi erota suuresti siitä, mitä itse hakisit.

”Olemme halvempia, kuin muut” ei enää riitä. Yhä enemmän asiakas arvostaa ostamisen ja yhteydenpidon vaivattomuutta ja oman myyjän erikoistumista juuri hänen tarpeisiinsa. Hokema siitä, että asiakas on kingi, on nykypäivänä todellakin totta.

Onko teillä mietitty viestintää kaupanteon eri vaiheissa? Asiakas kaipaa erilaista myötäelämistä asiakassuhteen eri vaiheissa. Mitä hän haluaa kuulla, jotta kiinnostuu edes tutkimaan teitä? Mitä hän haluaa kuulla, kun on juuri sijoittanut 10 000€ palveluihinne? Harvemmin hiljaisuus on paras vaihtoehto.

 

Ostaminen vs. myynti ja markkinointi

Myynnin ja markkinoinnin keskusteluyhteys kannattaa miettiä aina ostamisen eri vaiheiden kautta. Ostoprosessi muuttuu markkinassa kiivaasti ja vaihtelee suuresti kohderyhmien välillä, joten viisi vuotta sitten mututuntumalla tehty suunnitelma on syytä tarkistaa.

Nyt, enemmän kuin koskaan ennen, ostajat vertailevat hintoja ja palveluita, heillä on valtava määrä informaatiota saatavilla parilla klikkauksella.

 

Vertaa tästä, miten teillä myynti ja markkinointi vastaa ostamisen eri vaiheita. Esimerkki on kärjistetty, ja tulee aina muotoilla oman kohderyhmän mukaisesti. Jos kaipaat apua kohderyhmän analysoinnin kanssa, otahan yhteyttä Inhousen myyntiin Mirvaan tai Sannaan.

 

Kirjoittanut

Tiina Salminen
CMO / Inhouse Group

Tiina perehtyy Inhousen markkinoinnin lisäksi myös asiakkaidemme markkinointiin ja viestintään, luoden erilaisia viestintäjatkumoita, asiakaskirjeitä ja muuta sisältöä yhdessä tiiminsä kanssa. Jos kaipaat sparria markkinoinnin ja viestinnän kanssa, tai yksinkertaisesti ihmistä tekemään asioita puolestanne, ota yhteys Inhousen myyntiin tai omaan IHGuusi.

 

PS. Pelisuunnitelman puuttuminen nakertaa myyntiorganisaatiota

Inhouse Myyntiklinikalla käsitellään myynnin pelisuunnitelmaa. Mistä sen huomaa puuttuvan ja mitä sen rakentamisessa pitää ottaa huomioon?

Katso jakso