Myynti – rakkaudesta lajiin

Myynti on kovaa työtä. Mikä saa ihmiset kohtaamaan myynnin haasteita päivästä toiseen? Mikä saa myyjän nousemaan joka päivä uuteen mahdollisuuteen tehdä kauppaa? Miksi hyvät myyjät rakastavat työtään?

Inhousen myyjät, Asiakkuusjohtaja Sanna Westerberg ja Myyntijohtaja Mirva Pasanen, ovat myynnin rautaisia ammattilaisia, jotka rakastavat työtään. Mikä saa heidät syttymään joka aamu uuteen myynnintäyteiseen päivään?

Kalenteroin aikani viikko kerrallaan, joten sellaisen uuden hohde pysyy kirkkaana. Draivia päiviin tuo ajatukset siitä, mitä kaikkea hyvää voidaankaan tuottaa asiakkaalle uutta keskustelemalla, tulevaisuutta ratkomalla, Sanna Westerberg vastaa apteekin hyllyltä.

Ihan parastahan myynnissä on se, kun pystyy aidosti auttamaan toista onnistumaan ja luomaan uutta. Itsekin kehittyy, kun tapaa erilaisia ihmisiä, yrityksiä ja tilanteita, siinä oivaltaa aivan uusia asioita ihan päivittäin, Mirva Pasanen pohtii.

Adrenaliinikoukussa onnistumiseen

Jokainen myyjä tunnistaa sen adrenaliiniryöpyn, joka seuraa välittömästi asiakkaan hyväksyntää. Mahdollisesti päiviä, viikkoja, kuukausia tehty työ kantaa hedelmää. Sisäisesti myyjä hyppii riemusta, karjuu leijonan lailla onnistumista – mutta pitää pokerinaaman. Hymy karehtii kasvoilla, aito onnistumisen tunne valtaa sydänalaa. Kuka tätä tunnetta ei rakastaisi? Myyntiin voi siis jäädä koukkuun.

Niin, tämähän on siis maailmanvalloitusta, mitä lähdetään asiakkaan kanssa tekemään. Kun tavoitteisiin sitoudutaan, syntyy todellinen yhteinen päämäärä, suunnitelma ja käsin kosketeltava innostus lähteä viemään sekä kehittämään myyntiä yhdessä seuraavalle tasolle. Toisaalta sitten taas haluan oppia ymmärtämään myös niitä ei-vastauksia ja sitä kautta auttaa omaa organisaatiotani kehittymään siihen suuntaan, että ollaan ajan hermolla koko ajan. Meidän tehtävämme on kuitenkin auttaa jokaista ihmistä rakastamaan myyntiä, Mirva kertoo.

Mitä myynnistä nauttiminen vaatii?

Myynnin rakastaminen lähtee omasta asenteesta. Mikään ei onnistu, jos ihmisellä itsellään ei ole sisäistä paloa tai edes uteliaisuutta kokeilla, keskustella ja löytää ratkaisuja.

Myös organisaation tulee auttaa myyjää nauttimaan myynnistään. Organisaation tehtävä on kuunnella myyjiä ja poistaa myynnin esteitä. Tämän vuoksi asiakaskunnan tunteminen – myös niiden, jotka eivät osta – on elintärkeää.

Luottamus välillämme näyttelee isoa osaa myynnin rakastamisessa; mitä enemmän luotan itseeni ja asiaani, rakkauteni lajiin välittyy asiakkaalle sitä paremmin. Luomme yhdessä tulevaisuutta keskustelemalla syvällisestikin myynnistä ja yrityksen tulevaisuudesta, mikä vaatii myös avoimuutta uusille asioille, Sanna pohtii.

Myynnin onnistuminen ruokkii tulevaisuutta

Myynnistä nauttiminen ja sitä rakastaminen vaatii myös onnistumisia ja onnistumisia tukevia toimenpiteitä omalta organisaatiolta. Näitä toimenpiteitä ovat mm.

  • kohderyhmien ja ostajapersoonien tunteminen
  • myynnin elinkaaren tuntemista ja sen eri vaiheiden vaikuttavuutta
  • oman osaamisen ja tuloksen seuraamisen mahdollisuutta
  • myynnillisiä asiakastapaamisia oikeaan kohderyhmään

Kaikkiin näihin saat apua Inhouselta. Haluatko auttaa myyjiäsi rakastamaan myyntiä? Ota yhteyttä ratkaisuja rakastaviin myyntirakkauden lähettiläisiimme.

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous sähköpostiisi tästä.