Näin puhut paremmin myyntitilanteissa – 7 käytännön vinkkiä ammattilaisilta

Voit kuunnella tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson Spotifyssa.

Miten puhut itsellesi ja muille? Millaisia sanoja käytät kuvaamaan omaa tekemistäsi ja osaamistasi? Sanoilla on valtava voima muokata todellisuuttamme ja vaikuttaa niin omaan kuin muidenkin ajatteluun ja toimintaan. Tämä korostuu erityisesti myyntityössä, jossa vaikuttaminen ja viestintä ovat keskiössä.

Tässä Myynti ei ole kirosana -podcastin jaksossa Mikael Hugg ja Saara Vehoniemi keskustelevat sanojen voimasta ja kuinka paljon sillä on merkitystä myynnissä ja omassa kasvussa.

Suomessa on pitkään elänyt ajatus siitä, että “pitää tukea pienyrittäjiä”. Tämä lähtökohtaisesti positiivinen ajatus kätkee sisäänsä kuitenkin ongelmallisen asetelman – pienyrittäjät nähdään jotenkin heikkoina ja tuen tarpeessa olevina.

Kuten Mikael asian ilmaisee: “Enhän mä mennyt sinne [pienyrittäjän] kauppaan sen takia, että mä halusin säälistä ja armosta hänelle antaa jotain roposia. Mä menin sinne siksi, että pienyrittäjien kanssa on yksinkertaisesti kivempaa. Paljon parempi palvelu ja paljon parempi kokonaisuus.”

Sen sijaan, että puhuisimme “pienyrittäjien tukemisesta”, voisimme puhua siitä, kuinka “on ilo asioida pienyrittäjien kanssa”. Tämä pieni muutos kielenkäytössä muuttaa koko asetelman tasavertaisemmaksi ja positiivisemmaksi.

Myyntityössä, kuten monessa muussakin asiassa, törmää usein tilanteisiin, joissa ihmiset kuvaavat itseään “huonoksi” jossain asiassa. Mikael nostaa esiin tärkeän huomion: “Ihminen on huono silloin, jos sä oot tehnyt asiaa tosi pitkään ja sä oot vieläkin ihan surkea. Mutta yleensä ihmiset sanoo jo kun ne ei tehnyt asiaa juuri yhtään, että mä oon niin huono tässä.”

Kun muutamme ilmaisun muotoon “olen vielä kokematon tässä” tai “olen vasta opettelemassa”, muuttuu koko ajattelumme rakentavammaksi. Tämä avaa oven kehittymiselle sen sijaan, että leimaisimme itsemme valmiiksi epäonnistuneiksi.

Miten voit sitten käytännössä hyödyntää sanojen voimaa omassa työssäsi?

Saara muistuttaa: “Sanoja kannattaa tarkkaan varjella ja miettiä, minkälaisia sanoja suustansa haluaa päästää.” Kirjaa ylös viikon ajan, miten puhut itsellesi vaikeissa tilanteissa. Huomaatko toistuvia negatiivisia ilmaisuja? Korvaa ne rakentavammilla vaihtoehdoilla.

Listaa 5-10 avainsanaa, jotka kuvaavat parhaiten sinun tapaasi tehdä työtä ja arvojasi. Käytä näitä sanoja aktiivisesti asiakaskohtaamisissa.

Kokeile seuraavassa asiakastapaamisessa laskea kolmeen mielessäsi ennen kuin täytät hiljaiset hetket. Anna asiakkaalle aikaa ajatella. Mikael vertaa tilannetta vanhaan sekatavarakauppaan: “Yrittäjämyyjätyyppihän on sellainen, joka itse härvää jotain muuta, pyhkii pölyä jostain hyllyltä ja kysyy vaan oikealla hetkellä, että no tehdäänkö kaupat.”

“Minun pitää viedä koiran ulos on ihan eri asia kuin minä saan viedä koiran ulos”, toteaa Mikael. Listaa kaikki työhösi liittyvät “pitää”-tehtävät ja muuta ne muotoon “saan”. Huomaa, miten tämä vaikuttaa asenteeseesi.

Saara jakaa esimerkin myyjästä, joka päätti, että “kaikki tyypit, joilla on puutarhatonttuja pihassa ostaa.” Tämä positiivinen ennakko-oletus alkoi sitten toteuttaa itseään. Mieti, millaisia positiivisia ennakko-oletuksia voit luoda omassa työssäsi.

Asiakkaat muistavat tarinat paremmin kuin faktat. Valmistele muutama hyvä, aito tarina onnistuneista asiakaskokemuksista. Kerro ne tavalla, joka korostaa asiakkaan saamaa arvoa ja yhteistyön merkitystä.

Sen sijaan että sanoisit “yritän soittaa kymmenelle prospektille tänään”, sano “soitan kymmenelle potentiaaliselle yhteistyökumppanille tänään”. Huomaa, miten pienet muutokset sanoissa vaikuttavat asenteeseen ja energiaan.

Sanat muokkaavat todellisuuttamme paljon enemmän kuin usein ymmärrämmekään.

Muista, että et ole huono – olet korkeintaan kokematon. Et epäonnistu – opit ja kehityt. Näillä pienillä muutoksilla sanavalinnoissa voi olla yllättävän suuri vaikutus sekä omaan että muiden menestykseen.

Paljon lisää keskustelua kuulet jaksossa, jonka voit katsoa nyt Spotifyssa tai Youtubessa.

Saara Vehoniemi, Mikael Hugg

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Jätä soittopyyntö tai pyydä lisätietoa sähköpostiisi.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon.