Vinkkejä buukkaukseen – Miten kannattaa toimia tapaamisia varatessa?

Meillä Inhouse Groupissa tehdään n. 25 ammattilaisen voimin tapaamisten sopimisia. Kantavana ajatuksena on tehdä Suomen parhaita kohtaamisia asiakkaiden kanssa livenä, luurissa ja diginä. 

Soittotiimimme auttaa satoja yrityksiä monikanavaisessa myynnissä, myyntikampanjoissa ja jatkuvassa myynnin tehostamisessa. Meiltä sujuu liidien luominen, asiakkaiden aktivointi, tapaamisten buukkaaminen sekä uusien markkinoiden kartoittaminen. Buukkauspalvelullamme on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat.  

Mistä kaikki oikein alkoi?

Palataanpa vuoteen 2015, jolloin omilla myyjillämme oli kädet todella täynnä töitä. Halusimme helpottaa työntekijöidemme arkea ja siitä se ajatus sitten lähti. Jotta myyjät pystyisivät keskittymään paremmin omaan vahvuusalueeseensa eli myyntityöhön buukkaamisen sijaan, palkkasimme ensimmäisen pelkästään buukkaamiseen keskittyvän henkilön tiimiimme. Hän kontaktoi potentiaaliset asiakkaat ja täytti myyjien kalenterit asiakastapaamisista.  

Muutaman kuukauden päästä monet yhteistyökumppanimme ottivat meihin yhteyttä ja esittivät kiinnostuksensa vastaavanlaisesta buukkaustoiminnasta. Huomasimme, että tämän tyyppiselle tekemiselle oli markkinaa ja päätimme vastata kysyntään.   

Kokemuksen kautta minulle on muodostunut selkeä kuva siitä, miten itse haluaisin tulla buukatuksi tai miten haluaisin asiakkaitamme kontaktoivan. Hyvä buukkaaja lukeutuu ihmistuntijoiden parhaimmistoon. Viidessätoista sekunnissa pitää pystyä päättelemään minkälainen tyyppi luurin toisessa päässä on ja jättämään itsestään positiivinen ensivaikutelma. 

Ennen kontaktointia kannattaa tehdä jonkin verran esivalmistelutyötä, jottei soita asiakkaalle ihan sokkona. Älä kuitenkaan perehdy asiakkaaseen liian perusteellisesti, sillä aika on rahaa ja lopulta kynnys asiakkaan kontaktointiin saattaa muodostua liian korkeaksi mikäli haluat aina vain tietää asiakkaasta enemmän ja enemmän jo etukäteen.   

Muutama vinkki asiakkaiden kanssa toimimiseen:

Kiireinen ja nopeatempoinen asiakas  haluaa päästä mahdollisimman nopeasti asiaan ilman turhien löpinöiden kuuntelemista. Esitä asiakkaalle heti kontaktin aluksi selkeä agenda siitä, miksi hänen kannattaisi varata aika kalenteristaan tapaamiselle. Tuo tapaamisen mahdolliset hyödyt hyvin esille tälle ihmistyypille.   

Rauhallinen ja hidastempoinen  asiakas kuuntelee asiasi ja ehdotuksesi eikä välttämättä tuo omaan kiirettään heti esille. Tämänkin asiakastyypin kanssa kannattaa esittää asiansa selkeästi ja perustellusti sekä antaa myös hänelle mahdollisuus kysyä tai puhua. 

Työvälineet buukkaukseen

Hyvät järjestelmät ja laitteet auttavat buukkaustyössäsi. Niihin meillä Inhousessa onkin panostettu isosti, sillä haluamme tehdä työmme mahdollisimman ammattimaisesti. Lisäksi olemme panostaneet työntekijöidemme koulutukseen, jotta kaikilla olisi mahdollisuus onnistua työssään hyvin.  

Omakohtaiset kokemukset

Miten toimin buukatessani tapaamisia asiakkaille:  

  • Teen soittolistan yrityksistä, joille haluaisin tarjota palveluitamme ja joiden katsoisin palveluidemme soveltuvan 
  • Tutkin etukäteen yrityksen päätiedot, kuten päättäjätiedot, toimialan, kotisivut ja sekä kontaktoitavan henkilön yhteystiedot  
  • Esivalmistelutyön jälkeen soitan päättäjälle ja kerron hänelle mitä yritystä edustan ja miksi hänen kannattaisi tavata yrityksemme edustajan. Kyselen hieman hänen yrityksestään ja monesti päättäjät kertovatkin ylpeänä yrityksestään ummet ja lammet.  
  • Esitän päättäjälle selkeän ehdotuksen tapaamisesta ja muutaman tapaamisaikavaihtoehdon. Pyrin tekemään päättämisen hänelle mahdollisimman helpoksi. Mikäli päättäjä näyttää tapaamiselle vihreää valoa, laitan hänelle heti kalenterikutsun. Punaisen valon kohdalla lähetän hänelle yhteystietoni mikäli hän katsoo jossain vaiheessa tarvitsevansa palveluitamme. Tätä toimintamallia kutsutaan siementämiseksi.  

Miten pyrin toimimaan buukkaajan kontaktoidessa minut:

  • Pyrin aina kohteliaasti kuuntelemaan soittajan asian ja sovin tapaamisen lähes aina, silloin kun koen siitä olevan hyötyä yrityksellemme tai omassa työssäni.  
  • Monesti myös joudun kieltäytymään, mikäli asia ei kosketa yritystämme millään lailla. Buukkaajan epäammattimaisuus ei myöskään herätä vastakaikua. Mikäli buukkaaja lukee asiansa suoraan paperista eikä anna minulle puheenvuoroa, katson paremmaksi jättää tapaamisen väliin.  
  • Buukkaaja toimii ensikosketuksena tulevaan yhteistyökumppaniin, joten hyvään ensivaikutelmaan kannattaa panostaa.  Minusta buukkaus on todella tärkeä osa myyntityötä ja kuunnellessani ammattitaitoista tapaamisten sopijaa saan arvokasta tietoa markkinasta ja yritysten palveluista.  

Minulle henkilökohtaisesti parhaiten toimii tapaamisen ehdottaminen puhelimitse. Persoonattomat massapostitukset jäävät ikävä kyllä monesti huomioimatta ja unohtuvat sähköpostin syövereihin. Minuun tekee vaikutuksen se, että toinen näkee vaivaa ja soittaa minulle henkilökohtaisesti.   

Se työ, mitä luurissa tehdään on minun arvoasteikollani todella korkealla. Siinä työssä pärjäävät henkilöt pärjäävät melkein missä tahansa myyntityössä, koska se vaatii rautaisia hermoja ja hyvää ihmistuntemusta.  

Jos kaipaat lisäkäsiä myyntiprosessin alkupään vauhdittamiseen, tutustu SDR-as-a-Service -palveluumme täällä.

Tommi Kivistö

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous tästä.

Jatketaan keskustelua puhelimessa tai sähköpostitse ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!