{"id":9624,"date":"2024-04-19T07:40:29","date_gmt":"2024-04-19T07:40:29","guid":{"rendered":"https:\/\/inhousegroup.fi\/?p=9624"},"modified":"2024-05-07T10:03:59","modified_gmt":"2024-05-07T10:03:59","slug":"inhimillinen-johtajuus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/inhousegroup.fi\/inhimillinen-johtajuus\/","title":{"rendered":"Kasvun johtaminen ja inhimillinen johtajuus – Vieraana Jukka Holm"},"content":{"rendered":"\n
<\/div>
\n

Kasvun johtaminen ja inhimillinen johtajuus – Vieraana Jukka Holm<\/h1>\n<\/div><\/section>\n\n\n\n
<\/div>
\n
\"Myynti<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Voit kuunnella t\u00e4m\u00e4n Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson Spotifyssa.<\/a><\/em><\/p>\n\n\n\n

Johtajuus on kaikille meille tuttu k\u00e4site, mutta sen todellinen ydin ja merkitys saattavat joskus j\u00e4\u00e4d\u00e4 h\u00e4m\u00e4r\u00e4n peittoon. Etenkin yritysostojen, nopean kasvun ja kriisitilanteiden aikana johtajuus nousee kriittiseksi tekij\u00e4ksi, joka voi ratkaista yrityksen tulevaisuuden suunnan. T\u00e4ss\u00e4 Myynti ei ole kirosana \u2013podcastin jaksossa Saara Vehoniemi ja Eero Klemetti Inhouselta syventyv\u00e4t Visman Jukka Holmin kanssa omiin kokemuksiin ja oivalluksiinsa johtajuudesta. <\/p>\n\n\n\n

Johtajuus ei ole vain p\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemist\u00e4 tai autoritaarista hallintaa; se on ennen kaikkea kyky\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ihmisi\u00e4, motivoida heit\u00e4 ja luoda ymp\u00e4rist\u00f6, jossa jokainen voi kukoistaa ja saavuttaa parhaansa. Johtajana oleminen tarkoittaa jatkuvaa itsekehityst\u00e4 ja uusien taitojen omaksumista. Kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 kuitenkin muutakin, kuin vain pelkk\u00e4\u00e4 tietojen ker\u00e4\u00e4mist\u00e4; se on kyky\u00e4 soveltaa opittua k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja uudistaa toimintatapoja tarpeen mukaan. <\/p>\n\n\n\n

Jukka kuvaa asiaa niin, ett\u00e4 oppiminen johtajuudessa tapahtuu sek\u00e4 formaalin koulutuksen ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusten kautta. Kriisitilanteet, yrityskaupat kuin p\u00e4ivitt\u00e4inen tiimin johtaminenkin ovat kaikki tilanteita, jotka pakottavat katsomaan peiliin ja arvioimaan, miten voisin toimia paremmin. Johtaminen vaatii siten jatkuvaa itsearviointia ja itsens\u00e4 haastamista. <\/p>\n\n\n\n

Inhimillinen johtajuus ja sen tunnistaminen <\/h2>\n\n\n\n

Inhimillinen johtajuus on k\u00e4site, joka kuvaa ihmiskeskeist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa johtamisessa. Se korostaa johtajan kyky\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 alaistensa tarpeita, motivaatioita ja tunteita. Yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isyys, jossa johtajat kannustavat innovaatioita ja itsen\u00e4ist\u00e4 ajattelua, on my\u00f6s olennainen osa inhimillist\u00e4 johtajuutta. Yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isyydell\u00e4 tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa riskien ottamista, uusien ideoiden rohkaisemista ja ep\u00e4onnistumisen sallimista. <\/p>\n\n\n\n

Ep\u00e4onnistumiset tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia ja kasvaa. Ne opettavat meit\u00e4 olemaan n\u00f6yri\u00e4, arvioimaan uudelleen strategioitamme ja sopeutumaan. Kuten sanonta kuuluu, “ep\u00e4onnistuminen on vain tilaisuus aloittaa uudelleen, mutta t\u00e4ll\u00e4 kertaa viisaammin.” <\/p>\n\n\n\n

Yritt\u00e4j\u00e4n\u00e4 toimiminen on ainutlaatuista koulua johtajuudelle. Yritt\u00e4jyys opettaa nopeasti, ett\u00e4 johtajuus ei ole pelkk\u00e4\u00e4 glamouria ja valtaa, vaan se on ennen kaikkea vastuun kantamista, p\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemist\u00e4 ep\u00e4varmuuden vallitessa ja kyky\u00e4 motivoida itse\u00e4 ja muita vaikeinakin aikoina. Yritt\u00e4j\u00e4n\u00e4 jokainen sentti merkitsee, ja t\u00e4m\u00e4 opettaa arvostamaan resursseja ja pyrkim\u00e4\u00e4n tehokkuuteen. Johtajana t\u00e4m\u00e4 taloudellinen n\u00e4kemys auttaa tekem\u00e4\u00e4n kustannustehokkaita p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ja ohjaamaan yrityst\u00e4 kohti kannattavuutta. <\/p>\n\n\n\n

Kulttuurin puolesta puhuminen on toinen t\u00e4rke\u00e4 osa inhimillist\u00e4 johtajuutta. Johtajan teht\u00e4v\u00e4 ei ole ainoastaan luoda visioita ja strategioita, vaan my\u00f6s rakentaa ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 yrityskulttuuria, joka tukee yrityksen arvoja ja tavoitteita. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa avoimuuden, rehellisyyden ja keskin\u00e4isen kunnioituksen vaalimista ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Hyv\u00e4 johtaja toimii esimerkkin\u00e4 ja edist\u00e4\u00e4 kulttuuria, jossa jokainen tuntee olevansa arvostettu ja kuultu. <\/p>\n\n\n\n

Milt\u00e4 inhimillinen johtajuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4? Ensinn\u00e4kin, inhimillinen johtaja viestii avoimesti ja l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4sti, jakaa tietoa ja tekee itsest\u00e4\u00e4n l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4n. H\u00e4n on valmis n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s omaa haavoittuvaisuuttaan, mik\u00e4 luo luottamusta ja vahvistaa ty\u00f6yhteis\u00f6n yhteenkuuluvuutta. Toiseksi, inhimillinen johtaja on aktiivinen kuuntelija, joka pyrkii ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n alaistensa n\u00e4k\u00f6kulmia ja ottaa ne huomioon p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Kolmanneksi, t\u00e4m\u00e4ntyyppinen johtaja keskittyy my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 hyvinvoinnin tukemiseen, kannustaa tiimi\u00e4\u00e4n kehittym\u00e4\u00e4n ja kasvamaan sek\u00e4 tarjoaa heille mahdollisuuksia oppia uutta eik\u00e4 rankaise ep\u00e4onnistumisista. <\/p>\n\n\n\n

\"Jukka<\/figure>\n\n\n\n

Johtajuus yrityksen eri vaiheissa <\/h2>\n\n\n\n

Yrityksen eri vaiheet asettavat johtajuudelle erilaisia vaatimuksia. Startup-vaiheessa johtajan on oltava vision\u00e4\u00e4rinen, rohkea ja valmis ottamaan riskej\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa keskeist\u00e4 on luoda selke\u00e4 suunta yrityksen kasvulle ja innostaa tiimi\u00e4 seuraamaan t\u00e4t\u00e4 visiota.  <\/p>\n\n\n\n

Kun yritys alkaa kasvaa ja laajentua, johtajan rooli muuttuu. Yrityksen kasvaessa johtajan on osattava delegoida vastuuta, rakentaa vahvoja tiimej\u00e4 ja varmistaa, ett\u00e4 yrityksen arvot ja tavoitteet ovat kaikkien tiedossa. Yritysostojen my\u00f6t\u00e4 johtajan on my\u00f6s kyett\u00e4v\u00e4 yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisia yrityskulttuureita ja varmistamaan, ett\u00e4 kaikki ty\u00f6ntekij\u00e4t tuntevat kuuluvansa yhteis\u00f6\u00f6n. <\/p>\n\n\n\n

Kriisitilanteissa, kuten Jukka on kokenut, johtajan on n\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 esimerkki\u00e4, toimittava rauhallisesti ja teht\u00e4v\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, jotka turvaavat yrityksen tulevaisuuden. T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa johtajan kyky viesti\u00e4 selke\u00e4sti ja luoda toivoa tulevaisuudesta on elint\u00e4rke\u00e4\u00e4. <\/p>\n\n\n\n

Lopulta, kun yritys on saavuttanut vakaan aseman markkinoilla, johtajan teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on varmistaa, ett\u00e4 yritys jatkaa innovointia ja pysyy kilpailukykyisen\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa johtajan on keskitytt\u00e4v\u00e4 yrityksen pitk\u00e4n aikav\u00e4lin strategiaan ja varmistettava, ett\u00e4 yritys pystyy mukautumaan jatkuvasti muuttuvaan toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. <\/p>\n\n\n\n

Johtaminen yritysostojen yhteydess\u00e4 <\/h2>\n\n\n\n

Visma-konsernin kasvu ja yritysostot ovat opettaneet Jukkaa n\u00e4kem\u00e4\u00e4n johtajuuden monipuolisesti. H\u00e4n on oppinut, ett\u00e4 jokainen yritysosto tuo mukanaan uudenlaisia haasteita, mutta my\u00f6s mahdollisuuksia. Yrityskulttuurien yhdist\u00e4minen vaatii kyky\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia ja luoda yhteisi\u00e4 arvoja, jotka ohjaavat kaikkia kohti yhteist\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. <\/p>\n\n\n\n

Johtamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa, ett\u00e4 jokainen yritysosto muuttaa organisaation dynamiikkaa. Johtajan on kyett\u00e4v\u00e4 ennakoimaan n\u00e4it\u00e4 muutoksia ja varmistamaan, ett\u00e4 integraatioprosessi sujuu mahdollisimman kivuttomasti kaikille osapuolille. T\u00e4m\u00e4 vaatii vankkaa ymm\u00e4rryst\u00e4 sek\u00e4 omasta ett\u00e4 ostetun yrityksen kulttuurista, arvoista ja ty\u00f6skentelytavoista. On keskeist\u00e4 huolehtia siit\u00e4, ett\u00e4 yhdistymisprosessi ei j\u00e4\u00e4 ainoastaan paperilla teht\u00e4v\u00e4ksi suunnitelmaksi, vaan ett\u00e4 se toteutetaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 siten, ett\u00e4 molempien yritysten ty\u00f6ntekij\u00e4t tuntevat itsens\u00e4 arvostetuiksi ja tervetulleiksi uuteen organisaatioon. <\/p>\n\n\n\n

Yksi keskeinen osa johtamista yritysostojen yhteydess\u00e4 on kommunikaatio. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa, ett\u00e4 kaikki ty\u00f6ntekij\u00e4t, niin omassa kuin ostetussa yrityksess\u00e4, ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t miksi yritysosto tehd\u00e4\u00e4n ja mit\u00e4 se tarkoittaa heid\u00e4n ty\u00f6ns\u00e4 kannalta. Avoin ja rehellinen viestint\u00e4 auttaa h\u00e4lvent\u00e4m\u00e4\u00e4n ep\u00e4varmuutta ja rakentaa luottamusta johtoon. <\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi on olennaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa ja kunnioittaa ostetun yrityksen vahvuuksia. Yritysoston tavoitteena on usein uusien osaamisalueiden hankkiminen tai markkina-aseman vahvistaminen, ja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 vahvuudet s\u00e4ilytet\u00e4\u00e4n ja niit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n parhaalla mahdollisella tavalla. T\u00e4m\u00e4 voi vaatia johtajalta my\u00f6s n\u00f6yryytt\u00e4 ja valmiutta oppia uutta. Muutos voi avata ovia uusille innovaatioille ja ty\u00f6skentelytavoille, mik\u00e4 voi edelleen vahvistaa organisaation kilpailukyky\u00e4. <\/p>\n\n\n\n

Yritysostojen j\u00e4lkeinen integraatioprosessi on usein haastava ja voi kest\u00e4\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 positiivista ilmapiiri\u00e4 ja kannustaa ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 avoimeen vuoropuheluun. Johtajan tulee olla l\u00e4hestytt\u00e4viss\u00e4 ja valmis tukemaan ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 n\u00e4iden sopeutuessa uuteen toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.   <\/p>\n\n\n\n

TL;DR<\/h3>\n\n\n\n
\n
<\/path><\/svg><\/span><\/path><\/svg><\/span>

Mit\u00e4 tarkoittaa inhimillinen johtajuus?\u00a0<\/h4><\/div>

Inhimillisen johtajuuden tunnistaa useista piirteist\u00e4. Inhimillinen johtaja viestii avoimesti ja l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4sti, jakaa tietoa ja tekee itsest\u00e4\u00e4n l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4n. H\u00e4n on valmis n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s omaa haavoittuvaisuuttaan, mik\u00e4 luo luottamusta ja vahvistaa ty\u00f6yhteis\u00f6n yhteenkuuluvuutta. Inhimillinen johtaja on aktiivinen kuuntelija, joka pyrkii ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n alaistensa n\u00e4k\u00f6kulmia ja ottaa ne huomioon p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Inhimillinen johtaja keskittyy my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 hyvinvoinnin tukemiseen, kannustaa tiimi\u00e4\u00e4n kehittym\u00e4\u00e4n ja kasvamaan sek\u00e4 tarjoaa heille mahdollisuuksia oppia uutta.\u00a0<\/p><\/div><\/div>\n\n\n\n

<\/path><\/svg><\/span><\/path><\/svg><\/span>

Mit\u00e4 yritt\u00e4jyys opettaa johtajuudesta?\u00a0<\/h4><\/div>

Yritt\u00e4jyys opettaa nopeasti, ett\u00e4 johtajuus ei ole pelkk\u00e4\u00e4 autorit\u00e4\u00e4rist\u00e4 hallintaa, vaan se on ennen kaikkea vastuun kantamista, p\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemist\u00e4 ep\u00e4varmuuden vallitessa ja kyky\u00e4 motivoida itse\u00e4 ja muita vaikeinakin aikoina. Yritt\u00e4jyys opettaa my\u00f6s arvostamaan resursseja, pyrkim\u00e4\u00e4n tehokkuuteen ja tekem\u00e4\u00e4n kustannustehokkaita p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4.\u00a0<\/p><\/div><\/div>\n\n\n\n

<\/path><\/svg><\/span><\/path><\/svg><\/span>

Mit\u00e4 johtajan tulee huomioida yritysostojen yhteydess\u00e4?\u00a0<\/h4><\/div>

Johtamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa, ett\u00e4 jokainen yritysosto muuttaa organisaation dynamiikkaa. Johtajan on kyett\u00e4v\u00e4 ennakoimaan n\u00e4it\u00e4 muutoksia ja varmistamaan, ett\u00e4 integraatioprosessi sujuu mahdollisimman kivuttomasti kaikille osapuolille. T\u00e4m\u00e4 vaatii vankkaa ymm\u00e4rryst\u00e4 sek\u00e4 omasta ett\u00e4 ostetun yrityksen kulttuurista, arvoista ja ty\u00f6skentelytavoista.\u00a0<\/p><\/div><\/div>\n\n\n\n

<\/path><\/svg><\/span><\/path><\/svg><\/span>

Mitk\u00e4 ovat yleisimm\u00e4t haasteet yritysostojen yhteydess\u00e4?\u00a0<\/h4><\/div>

Yleisi\u00e4 haasteita ovat muun muassa kulttuurierot, kommunikaatio-ongelmat sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden ep\u00e4varmuuden ja vastustuksen hallinta. On keskeist\u00e4 huolehtia siit\u00e4, ett\u00e4 yhdistymisprosessi ei j\u00e4\u00e4 ainoastaan paperilla teht\u00e4v\u00e4ksi suunnitelmaksi, vaan ett\u00e4 se toteutetaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 siten, ett\u00e4 molempien yritysten ty\u00f6ntekij\u00e4t tuntevat itsens\u00e4 arvostetuiksi ja tervetulleiksi uuteen organisaatioon.\u00a0<\/p><\/div><\/div>\n\n\n\n

<\/path><\/svg><\/span><\/path><\/svg><\/span>

Miten johtajan kannattaa toimia kriisitilanteessa?\u00a0<\/h4><\/div>

Vaikeina aikoina yrityksen johtajilta vaaditaan kyky\u00e4 tehd\u00e4 rohkeita p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, jotka voivat olla ratkaisevia yrityksen tulevaisuuden kannalta. T\u00e4m\u00e4 voi tarkoittaa uusien ty\u00f6ryhmien perustamista, johtoryhm\u00e4n uudelleenorganisointia tai jopa toimintastrategian t\u00e4ydellist\u00e4 uudelleensuunnittelua.\u00a0\u00a0
Kriisitilanteessa vaaditaan my\u00f6s avoimuutta ja kommunikaatiota sek\u00e4 yrityksen sis\u00e4ll\u00e4 ett\u00e4 ulkoisten sidosryhmien kanssa. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden, asiakkaiden ja muiden kumppaneiden luottamus ja tuki ovat korvaamattomia, kun yritys pyrkii l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n tiens\u00e4 ulos kriisist\u00e4. Avain on pit\u00e4\u00e4 kaikki osapuolet ajan tasalla toimenpiteist\u00e4, joihin yritys on ryhtym\u00e4ss\u00e4 selviyty\u00e4kseen vaikeista ajoista.\u00a0<\/p><\/div><\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Paljon lis\u00e4\u00e4 keskustelua kuulet jaksossa, jonka voit katsoa nyt Spotifyssa<\/a> tai Youtubessa<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

\n
\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n\n\n\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n\n\n\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n

Saara Vehoniemi, Eero Klemetti ja Jukka Holm<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n\n\n\n

<\/div>
\n
<\/div>
\n
<\/div>\n

LATAA ILMAINEN EBOOK<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Teko\u00e4ly myynnin tehostajana<\/strong>: K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opas myyjille<\/strong> 2024<\/h2>\n\n\n\n

Teko\u00e4ly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestej\u00e4 ja jopa ennustamaan asiakkaan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Olemme ker\u00e4nneet oppaaseen parhaat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja ty\u00f6kalut teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen B2B-alalla vuonna 2024.<\/p>\n\n\n\n

\n
Lataa opas<\/a><\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n
<\/div><\/div>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/section>\n\n\n\n
<\/div>
\n
\n\t
\n\t\t
\n\t\t\t\"Visual\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n\t\t
\n\t\t\t\n
\n\n\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\n
\n\t
\n\t\t\t\n\t\n\t\t