3 syytä, miksi et pärjää myyntityössä 

Löydät tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson myös Spotifyista.

Vaikka olisit huipputaitava myyjä, voit silti tehdä surkeaa tulosta. Liian usein ajatellaan, että matka myyjäksi on sarja kikkojen, taitojen ja tekniikoiden opettelua. Saara Vehoniemi ja Tomi Tolonen heittivät löytyä aiheesta Myynti ole kirosana -podcastissa ja pyrkivät tunnistamaan ne syyt, jonka vuoksi myyjä ei pärjää työssään. Olemme koostaneet tähän blogiin tärkeimmät nostot podcast-jaksosta.  

Ensimmäisenä pöydälle nostettiin häpeä. Myyjä tanssii jatkuvasti tangoa valojen ja varjojen kanssa. Yhtenä päivänä juhlitaan asiakkaan kyllä-päätöstä, toisena saatetaan saada tusina kieltävää vastausta. Kaupan menettämisen pelko tai epäonnistuminen voi aiheuttaa hyvin voimakkaita tunteita. Taustalla on häpeä; kimppu monia epämieluisia tunteita, johon voi liittyä vihaa, pelkoa tai inhoa. Kun epäonnistumisen pelko valtaa myyjän, iskee yleensä huijarisyndrooma, joka voi saada myyjän taistelumoodiin, väistelemään epämieluisia tilanteita tai jopa lamaantumaan. Häpeää leimaa usein riittämättömyyden tunne ja pohjimmiltaan se liittyy aina siihen, miten olemme suhteessa toinen toisiimme.  

Hyviä myyjiä yhdistää se, että he altistavat itsensä useammin näille ikäville tunteille eivätkä jää niiden vangiksi. Kun myyjä pääsee irti häpeästä ja epäonnistumisen pelosta, voi hän nousta aivan uudelle tasolle tekemisessään. Ongelmallista ajan hengessä on se, että kauniisti kaikki ulospäin kiiltää, mutta harva näkee sitä kivistä polkua, jota jokainen alansa taituri on joutunut tekemään päästäkseen huipulle. Yleensä huiput ovat niitä, jotka ovat häpeästä ja epäonnistumisista huolimatta jatkaneet.  

Opettele perusteet kuin mestari – ja voit rikkoa niitä kuin taiteilija 

Mikäli myyjä ei ole tehnyt pohjatyötä hyvin, on arki kuin huojuva korttitalo, joka kaatuu jossain vaiheessa. Kuten huippuosaaja missä tahansa, kivijalka tekemiseen synnytetään perusasioista. Esimerkiksi Stephen King kirjoittaa muutama tuhat sanaa päivässä, M. Jordan on sanonut olevansa hyvä siksi, että on heittänyt myös eniten koreja ohi, Jerry Seindfield kirjoittaa vitsin päivässä ja sanookin, että tärkeintä on olla rikkomatta rutiinia.  

Parhaatkin palvovat siis perusasioita eivätkä eksy epäoleellisiin asioihin. Voit olla maailman kauneimpien tarjousten tekijä, mutta sisältö ratkaisee. Voit olla maailman paras argumentoimaan asiakkaalle, mutta tärkeämpää on kuunnella. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jokaisella myyjällä tulisi olla voittavat rutiinit. Jokaiselle huippumyyjälle aika on tärkeää; Ja kalenteri kertoo aina sen mitä myyjä todella rakastaa.  

Matkalla huippumyyjäksi et ole koskaan valmis 

“Training is not something you did; it’s something you do.”
– Someone wise.

Jokainen huippu tietää, että ei ole koskaan valmis. Harjoitteet jatkuvat aina. Se vaatii pitkäjänteisyyttä, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Ajattele; mikäli lähtisit pilkkomaan myynnin pieniin paloihin prospektoinnista asiakashankintaan, ensimmäiseen myyntikäyntiin, tarjousprosessiin, välipeliin ja miettisit jokaisen näiden vaiheen sisällä olevia vaiheita, alat saada käsityksen siitä, että huippumyyjäksi ei kasveta hetkessä. Mutta, kuten valastakaan ei syödä kerralla, tulisi myyntiäkin kehittää vaihe vaiheelta. Ja 1 % päivässä paremmin tekee vuodessa 365 % enemmän.  

3 syytä siihen, miksi et menesty myynnissä  

Tomi Tolonen kiteytti hyvin ne 3 syytä mitkä estävät sinua menestymästä myynnissä.  

Ajattele, että olet kiipeämässä tikapuita kohti omaa henkilökohtaista tavoitettasi myyjänä. Molemmilla puolilla on tukipilarit ja keskellä askelmat. Mikäli oikea tai vasen kaide uupuu tai sinulla ei ole askelmia, et pääse kipuamaan tikapuita ylöspäin.  

Kuvittele nyt, että kaiteina toimivat tavat ja taidot ja askelmat ovat uskomuksiasi. Kysy itseltäsi; vaikka sinulla olisi kuinka hyvät taidot ja tavat, voitko kasvaa täyteen potentiaalisi, mikäli uskomuksesi estävät sinua toimimasta? Tai vastaavasti vaikka sinulla olisi kuinka hyvät uskomukset ja tavat, mutta ei taitoja, et voi kasvaa.  

Eli kolme syytä miksi et menesty myynnissä ovat: 

1. Sinulla ei ole voittavia tapoja 
2. Sinulla ei ole riittäviä taitoja 
3. Sinulla on vääristyneitä uskomuksia 

Vasta kun oma myynnillinen identiteettisi on selkeänä, voit kasvaa täyteen potentiaaliisi. Huippumyyjäksi ei kasveta myyntikikoilla. Todellinen kasvu myyjänä ja ihmisenä koostuu voittavista tavoista, riittävistä taidoista ja tavoitetta tukevista uskomuksista. 

Tomi Tolonen Inhousen podcastin vieraan

Saara Vehoniemi & Tomi Tolonen

ÄLYKÄS MYYNTI

Kuinka B2B-uusasiakashankinta tapahtuu vuonna 2022?

B2B-uusasiakashankinta voidaan hoitaa ammattimaisesti omin voimin, tai ulkoistaa se osaavalle myynnin kumppanille. Yrityksen myynnin nyky- ja tahtotila ratkaisee kumpi keino on oikea juuri tällä hetkellä.

Oppaasta löydät parhaimmat vinkkimme uusasiakashankintaan sekä oman myyntikoneiston rakentamisen kannalta, kuin sopivan myynnin ulkoistuskumppanin valinnan sujuvoittamiseksi.

Inhousen B2B-uusasiakashankinta oppaan kansi
Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous sähköpostiisi tästä.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!