Minkälaisista elementeistä huippumyynti koostuu – 5 vinkkiä tuloksen parantamiseen 

Löydät tämän Myynti ei ole kirosana -podcastin jakson Spotifyista.

Tämä on kapitalistinen väittämä, mutta siinä piilee totuuden siemen:  

Ilman myyntiä meidän talousjärjestelmämme kuolisi pois ja vaipuisimme globaaliin talouskriisiin. Jopa 97 % maailmassa kiertävästä rahasta on velkaa ja sen määrä lisääntyy koko ajan. Jos kulutus loppuu; Houston we have a problem. 

Myyjät ovat nykyisen talousjärjestelmän tärkeimpiä moottoreita, jotka luovat kasvua. Kasvu taas luo bruttokansantuotteen nousua, kun syntyy uusia työpaikkoja sekä raha pysyy kierrossa.  Vaikka myyjä on yksi maailman vanhemmista ammateista, myynti alana on tutkitusti yksi aliarvostetuimmista.

Mitä myynti oikeasti on?  

”Suurin vinouma myyjistä on se, että ajatellaan että myyjän tehtävä on myydä. Todellisuudessa myyjän tärkein tehtävä on auttaa asiakkaita löytämään ne tulokulmat, jonka jälkeen asiakas voi menestyä paremmin. Silloin myyjästä tulee asiantuntija.”

Koska aihe on tärkeä ja mielikuvat myynnistä ovat edelleen yhtä vinoja kuin Pisan torni, viimeisimmässä Myynti ei ole kirosana -podcastissa Saara Vehoniemi ja Shamil Seifulla keskustelevat rehellisesti myynnistä, mitä hyvä myynti todellisuudessa on ja miten siinä voi menestyä.

Shamil, tutuille Samu, on niittänyt mainetta niin myynnissä kuin urheilussa. Samu on ollut alusta saakka Inhouse Group Oy:n matkassa mukana tärkeänä avainlenkkinä ja rikkonut mm. kaikki All Time High -ennätykset vuodesta B2B-operaattorimyynnissä Account Managerin roolissa. Saara taas on aloittanut uransa ovelta ovelle -imurikauppiaana, josta hän on edennyt yhdeksi maailman parhaimmista ovelta ovelle -myyjistä ja sieltä muutaman mutkan kautta Inhouse Group:n yhdeksi perustajista.

Shamil Seifulla keskustelee kollegan kanssa Inhousen syksyn kick-offissa otetussa kuvassa

”Se mitä näet riippuu siitä mitä ajattelit ennen kuin aloit katsomaan”  
– Myron Tribus 

Myyjä on johdannainen myynnistä ja myynti taas syntyy sarjasta oikein tehtyjä asioita. Nämä kaksi asiaa eivät voi olla toisinpäin. Vain jos myyjä onnistuu viestimään oikealle kohderyhmälle lisäarvoa riittävän hyvin, lopputuloksena seuraa myyntiä. Myynnissä on Seifullan mukaan kyse kysynnän ja tarjonnan laeista. Tarve kohtaa hyödykkeen, siitä syntyy parempi nykytila ja myyjä on avainasemassa tämän ratkaisun syntymiseen. Huippumyynti on Seifullan mukaan pitkäjänteistä asiakkaiden palvelemista.  

Myyjä on todellisuudessa useimmiten se yrityksen sovittelevin hahmo, joka haluaisi rakentaa luottamuksen sillan kahden eri tahon välille. Myyjän tärkein tehtävä on, että kaikki onnistuu; asiakas on tyytyväinen ja palvelu tuottaa yritykselle tulosta. 

Miten huippumyyjäksi voi tulla?  

“Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.”
– P. Picasso 

Saara kysyi Samulta, miksi asiakkaat haluavat ostaa häneltä keskivertoa enemmän kuin muilta: “Et voi odottaa kovia tuloksia ilman pitkäjänteistä tekemistä ja fokusointia asiakkaiden palvelemiseen.” Samun mukaan myyjän pitäisi jaksaa luottaa siihen, että kun tekee oikein suhteessa asiakkaaseen, asiakas ostaa kyllä lopulta: “Mulla on monia asiakkaita, joita olen ensin pyyteettömästi palvellut useamman vuoden ja sitten kun asiakas alkaa luottaa, että Samu hoitaa ja ei katoa tuosta mihinkään, kääntyvät ne voitoksi.” 

“Tähdenlentoja tulee ja menee, mutta huippumyynnissä tärkeintä on pitkäjänteinen tekeminen ja hyvät rutiinit. Puhe on halpaa ja vasta teot kertovat sen mikä on aidosti tärkeää”, Samu korostaa. Matka huippumyyjäksi vaatii paljon toistoja: “Et voi odottaa kovia tuloksia välttämättä edes vuoden jälkeen.” Halu ei koskaan muutu todeksi ilman tekoja ja siksi myynnissäkin tärkeintä on se, että on valmis rakentamaan oman myynnillisen kivijalan kunnolla. Samun mukaan pitää jaksaa puurtaa niitä perusjuttuja. Kehässä pitää jaksaa lyödä etu- ja takasuoraa ja peruspotkuja ja jo sillä pääsee hyvälle tasolle. Timantti syntyy, kun hyvän pohjan päälle aletaan hiomaan pieniä asioita entistä paremmaksi.  

Myynti ja itsensä johtamisen työkalut

5 vinkkiämme siihen, miten parannat tuloksiasi myyjänä 

  1. Opettele perusteet kuin mestari. Jos et ole hionut myynnin perustaitoja riittävän hyväksi, et voi koskaan kasvaa parhaaksi. Niin myynnissä kuin urheilussakin, olet yhtä hyvä kuin viimeinen tuloksesi. Siksi toistot ratkaisevat ja oma nälkä tekemiseen pitää olla kunnossa. Vapaus motivoi myynnissä, mutta antaa samalla suuren vastuun.  
  1. Pidä fokus tavoitteessa äläkä eksy olennaisesta. Esimerkiksi Seifullaa motivoi todella paljon se, että voi omalla aktiivisuudella ja asiakkaiden hyvällä palvelemisella vaikuttaa myös omaan palkkaansa. Jokaisen huippumyyjän pitäisi tunnistaa mitkä ovat ne henkilökohtaiset tavoitteet, jotka innostavat onnistumaan. 
  1. Priorisointi ei ole asia minkä voit opetella ja unohtaa, vaan se vaatii jatkuvaa työtä ja oman ajan tarkkailua. Seifullan mukaan huipputekeminen vaatii aina keskivertoa enemmän ja siksi rajat ja rutiinit näyttelevät tärkeää roolia: “Kun ollaan töissä, keskitytään siihen 100 %.” Tärkeää on tunnistaa arkesi aikasyöpöt ja aikatuotot.  
  1. Huippumyynti kasvaa ja kukoistaa terveessä kulttuurissa, jossa voi jakaa samat arvot tekemiseen työyhteisön kanssa.  
  1. Ei hampaat irvessä ja vakavaa. Tulosta syntyy, kun on pieni pilke silmäkulmassa.  
Inhousen Saara Vehoniemi mustavalkoisessa gif-kuvassa
Inhousen Shamil Seifulla hymyilee mustavalkoisessa profiilikuvassa

Saara Vehoniemi & Shamil Seifulla

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous tästä.

Jatketaan keskustelua puhelimessa tai sähköpostitse ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!