“Minä en osaa myydä” – voinko olla tässä organisaatiossa?

Kuka olen, mitä teen ja miksi olen tässä?

Nimeni on Atte Nieminen ja olen saanut kutsun kirjoittaa Inhousen blogiin jotain mukavaa muutaman viikon välein. Tulen keskittymään Hubspottiin ja sen käyttöön eri osa-alueilla, mutta tänään kerron hieman itsestäni – Kuka olen, mitä teen ja miksi olen tässä?

Koulutukseltani olen Ravintolakokki ja Restonomi. Ensimmäiset työvuodet kuluivat erilaisissa Hotelli – ja ravintola-alan tehtävissä maissa ja merillä. Tutuksi tulivat niin keittiön, salin kuin baarinkin tehtävät ihan laidasta laitaan. Työ oli välillä raskasta, mutta tuntui seikkailulta, kun pääsi tekemään niin monenlaista työtä hyvin erilaisissa ympäristöissä. Muutaman kuukauden olin risteilijällä Karibian merellä ja sen jälkeen oli taas mukava tulla suomalaisen työlainsäädännön pariin toteamaan, että meillä on asiat NIIN hyvin.

Ensimmäinen ”vakituinen” työsuhteeni oli Vierumäellä – nyt jo koronakonkurssin kokeneella Vierumäki Country Clubilla. Siellä vastuualueena oli aluksi kokouspalvelun ja vastaanoton tehtävät sekä myöhemmin aika laajasti palveluketjun ja järjestelmien hallinnointi ja kehittäminen. Päivät eivät sielläkään olleet tylsiä.

Tänään minun työpäiviä täyttää Elisan mobiilivaihteet, niiden käyttöönottoprojektit ja koulutukset sekä osittain myös myyntiprosessin tukeminen. Näin on ollut jo muutaman vuoden ajan – itse asiassa jo vuodesta 2012 lähtien. Tuolloin hyppäsin hotelli- ja ravintolamaailmasta Vierumäeltä jokseenkin erilaiseen ympäristöön. Hetken aikaa pyörittelin silmiäni ja ihmettelin uusia asioita, mutta pian kalenteri alkoi olla täynnä ja oma osaaminen karttui päivä päivältä vaihde asioissa ja jonkin verran myös Microsoftin tuotteiden parissa, joissa olen toiminut pääkäyttäjäroolissa täällä rakkaalla Inhousella.

”Minä en osaa myydä – siksi olen tässä kouluttamassa tätä jonkun muun myymää tuotetta”

Asiakaspalvelu, asiakaspalvelun organisointi ja palveluketju ovat olleet jotenkin aina läsnä minun työtehtävissä. Nykyinen kouluttajan roolikin on puhdasta asiakaspalvelua – Tavoitteena saada asiakas tyytyväiseksi ostamaansa tuotteeseen. Asiakaspalveluhenkisyys ja asiakkaan puolella oleminen on minulle ominaista – teen kyllä aina kaikkeni, että lopputulos on asiakkaan tarpeiden mukainen.

No miten tällainen asiakaspalveluhenkilö pärjää organisaatiossa, joka elää ja hengittää MYYNTIÄ. Joskus ihminen puhuu itselleen asioita, jotka sitten muuttuvat todeksi. Minun sudenkuoppani on ollut, että huomaan pari kertaa sanoneeni ”minä en osaa myydä – siksi olen tässä kouluttamassa tätä jonkun muun myymää tuotetta”. Ja todella usein se itselle puhuttu asia muuttuu käytännössä todeksi. Kun tilanne on tiukka ja kauppaa ei synny kalenteriin ilmestymällä, niin voinko vain kaivautua syvemmälle kuoppaan ja todeta, että en osaa myydä. Ei kestä kauaa, ennen kuin yrityksen johto ymmärtää ruveta tekemään jotain muuta, kuin maksamaan minulle palkkaa…

No voiko minusta jotenkin tulla myyntihenkinen ihminen ja voinko olla osa tätä myyntiä rakastavaa organisaatiota aidosti. Olen oikeasti pohtinut tätä asiaa – Liitynkö minä tähän yrityskulttuuriin oikealla arvopohjalla? Pitää katsoa vähän peiliin ja miettiä, mitä myynti minun kohdallani on? Kun katson tarkemmin, niin olen ollut koko työhistoriani ajan erittäin myynnillinen henkilö. Olen ollut paljon esillä, esitellyt palveluita, pitänyt demoja, jutellut asiakkaan kanssa, etsinyt ratkaisuja, tarjonnut ratkaisuja ja pohtinut vaihtoehtoja. Oikeastaan ainoa asia on se, että minun tehtävänä on harvoin kertoa, mitä tämä lysti maksaa. Se on tietysti aika oleellinen osa myyntiä.

Mitä siis voin tehdä? – Ainakin lupaan olla sanomatta ääneen, että en osaa myydä – koska osaan ainakin vähän – ja paremmaksi voi tulla vain tekemällä sitä itseään. Ja haluan oppia sanomaan myös minkä arvoinen olen asiakkaalle – Itseäni ja omaa aikaanihan minun pitää myydä.

Kuka olen ja mitä teen – mielestäni siihen on vastattu. Miksi olen tässä ja kirjoitan tätä tekstiä – se on vielä käsittelemättä. Meillä on aktiivinen toimitusjohtaja, joka keksii aina uusia asioita, joita kohden voidaan hypätä ja ottaa haltuun ja ehkä muuttaa kyseinen asia liiketoiminnaksi jonkun (tämän) kvartaalin aikana. Keväällä hän sanoi, että nyt opetellaan ymmärtämään ja puhumaan Hubspottia. Siitä ahdistuneena minä olen upottanut kädet kyynärpäitä myöten Hubariin ja käynyt läpi Hubspot Academyn aineistoa ja suorittanut sieltä muutaman sertifikaatin sekä testannut, testannut ja vielä kokeillut.

Se miksi olen tässä nyt kirjoittamassa, on oikeastaan Hubspotin Inbound-sertifikaatti kolutuksen läpikäynti. Se jotenkin herätti ajattelemaan omaa roolia myynnillisessä näkökulmassa ja avasi vähän silmiä sille, miten tänä päivänä markkinointia ja myyntiä tehdään. On tunnustettava, että minulle MQL, SQL ja muu diipadaapa on mennyt aivoissa ”en oikein ymmärrä, joten en välitä osastoon” ja sitä kautta unohduksiin. Mutta nyt kun käytin joitakin tunteja kuunnellen ja katsellen oppitunteja aiheesta, havaitsin, että sitä samaa, jota joskus aikanaan messuosastolla tehtiin – luodaan houkutteleva ympäristö, yritetään saada mahdollisimman relevanttia sisältöä osastolle, jotta ihmiset ymmärtävät, miksi olemme markkinassa. Arvonnan kautta kerätään käyntikortteja, jotta voidaan sitten joskus laittaa sähköpostia tai jopa soitella, jos ihan villeiksi ruvetaan ja niin edelleen.

Nyt tämä sama tehdään digitaalisesti ja aika helposti – eikä edes tuputeta, vaan halutaan aidosti hyödyllisellä sisällöllä saada Ihminen kiinnostumaan ja mahdollistamaan kontakti ja silloin meidät pitää tavoittaa. Minun pitää olla messuosastolla – näkyä ja kuulua ja tulle muistetuksi oikeassa kohtaa asiakkaiden ostamisen matkaa.

Ja haluan täsmentää, että messuja tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Tuo ajatus – tai enemmänkin kokemus vain avasi omaa ymmärrystäni.

Olen astunut vähän myynnin puolelle ja olen vähän innostunut! – Toivottavasti tavataan!


Atte Nieminen

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

OTA YHTEYTTÄ

Jätä soittopyyntö tai pyydä tarjous sähköpostiisi.

Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!