Kasvuyrityksen johtaminen: Mitä yhteistä onnistujilla on?

Myynnin aaltoilusta huolimatta näemme yrityksiä, jotka kasvavat kasvamistaan, ja joilta saadaan jatkuvasti aidosti hyviä uutisia. Poikkeusoloissa kasvuyritys kohtaa haasteet ja onnistuu niistä selviämään. Mitä yhteistä on onnistuneilla kasvuyrityksillä?

Mahtavat tarinat syntyvät siitä, että tarinan sankarilla on suuri tehtävä. Yleensä siihen liittyy myös paljon epätoivoa, prinsessoja ja lohikäärmeitä, mutta pahiksena voi yritysmaailmassa toimia vaikkapa epävarma taloustilanne tai koronavirus. Sankari säteilee päättäväisyyttä ja ennennäkemätöntä rohkeutta kaiken epätoivon keskellä ja kuvastaa jokaiselle häntä katsovalle toivoa. Toivoa paremmasta huomisesta. Mistä toivo elää? Toivo on luottamusta parempaan tulevaisuuteen, uskoa siihen että jotain voidaan tehdä paremman tulevaisuuden hyväksi.

Kasvuyritys ja punainen lanka

Hyvällä tarinalla on myös punainen lanka.

Rönsyily ja innovointi ovat vahvasti läsnä kasvuyrityksissä, ja niin pitää ollakin. Uudet ideat, liiketoiminnot ja palvelut lähtevät poikkeuksesta kokeiluista, joita siivittävät oman markkinan tarpeet ja halu vastata näihin tarpeisiin. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että mikään ei suju, pitää johtajalta löytyä kanttia ja kyvykkyyttä pysäyttää rönsyily ja palauttaa kaikkien katse taas palloon.

Onnistuneessa kasvuyrityksessä pidetään kirkkaana se näky, mitä halutaan olla. Näyn ei tarvitse olla näkyvästi sidottuna tuotteisiin ja palveluihin, vaan siihen ydinajatukseen, miksi tämä yritys on ylipäätään olemassa. Fokus pysyy tässä näyssä ja tavoitteessa, vaikka sen punaisen langan ympärillä uidaan, välillä rantaheinikonkin kautta. Fokus ei tarkoita myöskään vain numeerista tavoitetta liikevaihdosta, vaan koko organisaation kokonaisuudesta. Minkä hajuinen, makuinen, oloinen me olemme tai tahdomme olla?

Kasvuyrityksen johtaminen on tiimityöskentelyä

Kun loppuu liike, katoaa pulssi

Kuten olemme nähneet, meistä riippumattomat asiat voivat lyödä meitä kakkosnelosella polvitaipeeseen ja pakottaa meidät polvillemme. Onnistuvat kasvuyritykset eivät konttausasennosta jatka sikiöasentoon, vaan asettavat toisen jalan tukevasti koukkuun ja etsivät rohkeasti, innovatiivisesti ja tehokkaasti nopeita keinoja, joita kokeilla ylösnousemiseen.

Kriisin aikana tiimin yhteinen henki, arvot ja kommunikointi ovat kultaakin arvokkaampia. Näemme nopeita nostoja ja kokeilunhalua. Kun arvopohja ja kulttuuri ovat kunnossa, nopeat liikkeet todella ovat näyttäviä.

Kannattaa punnita jääkö odottamaan mitä olosuhteet ympärille luovat vai oletko luomassa itse parempia olosuhteita. Fight or flight -mentaliteetti iskee kriisin aikana vahvana. Aivojen tunnepuoli istuu aina ratissa, mutta järki istuu kartturin paikalla ja voi ohjata tunnepuolta toimimaan lamaantumisen sijaan. Voit joko jäädä sikiöasentoon odottamaan parempia aikoja, tai etsiä lähimmän oksan, josta ottaa tukea ja toimia. Mieti, mihin sinä voit vaikuttaa, ja mihin et.

Järki on sivuhenkilö, joka luulee olevansa tarinan sankari. -Daniel Kahneman

Nämä asiat ovat yhteistä onnistuneille kasvuyrityksille:

– Määrittele tarinanne hyviksen ja pahiksen roolit
– Muista toivo, halu, intohimo ja ennen kaikkea rohkeus
– Kuuntele, kuuntele, kuuntele. Asiakasta ja henkilöstöäsi.
– Kirkasta itsellesi ja organisaatiollesi se näky, mitä haluatte olla
– Innovoi rohkeasti henkilöstön kanssa riskienkin varalta
– Pidä yllä positiivista, vaivatonta vuorovaikutusta

Johtaminen onnistuneessa kasvukehdossa

Kasvuyrityksen johtaminen ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä. Menestyvät kasvuyritykset eivät kuitenkaan koskaan kadota sitä kipinää ja näkyä jonka alkulähteeltä yrityksen tarina on syntynyt, kasvanut ja kehittynyt.

Syntyykö mahtitarinaa kuitenkaan vain yksilösuorituksesta? Batmanilla on Robin ja Herculeksella se pieni pässi kaverina. Heillä on myös se kohderyhmä, joihin he haluavat vaikuttaa teoilla. 

Kuka sinun Robin tai pässi on? Kerää joukko, jengi, porukka, posse. Kerää ne tyypit, jotka ovat valmiita kantamaan samaa näkyä yrityksen olemassaolon perusteista sekä ovat valmiita laittamaan lapaa kiekkoon, jotta yrityksen palveluiden avulla maailma olisi vähän parempi paikka olla, elää ja yrittää. Ne tyypit, jotka nauttivat työn hedelmistä, olivat ne sitten lopulta euroja, mainetta tai sankaritarinoita seuraaville jälkipolville.

Johtamisessa ja johtoryhmätyöskentelyssä nähdään merkittävässä roolissa intohimo – ei vain asiaa kohtaan, vaan ihmisiä kohtaan. Heille on aidosti tärkeää, mitä heidän ihmisilleen kuuluu, miten he toimivat, mikä heitä motivoi ja mitä he tekevät. Hyvä johtaja luo yrityskulttuuria, joka taas rakentuu konkreettisista teoista yläpilven seminaariluentojen sijaan.

On jo pitkään sanottu, että hyvä johtaja kerää ympärilleen itseään fiksumpia ihmisiä. Onnistuvissa kasvuyrityksissä tämä näkyy erityisesti tiimihenkenä. Jos johtoasemassa olevan henkilön ego vaatii olemaan paikan fiksuin, komein ja paras, ei organisaatiossa ole kovinkaan suurta paloa tehdä yhteisöohjautuvasti asioita ja kehittää niitä. On tutkittu, että johtajuus on murroksessa enemmän kuin koskaan ja nyt tarvitaan johtajia, jotka ovat kykeneviä luomaan ympärille kasvun kehdon.

Johtajan pöydällä vain ongelmia?

Hyvän johtajan tunnistaa myös siitä, mitä asioita johtajan pöydälle nostetaan. Hyvä johtaja onnistuu luomaan ympärilleen luottamuksen kulttuurin ja kehittämään ydintiimiä ympärillä niin, että ratkaisukeskeisyys on osa kulttuuria.

Mikäli johtajan pöydälle nousee vain ongelmia, on johtaja myös osa ongelmaa. Ei sillä, että ongelmia ei saisi nostaa esille. Kuitenkin, jos tilanne on se, että ympäröivä tiimi ei uskalla/kykene/ole kyvykäs olemaan osana ongelmien ratkaisua, vaan kaikki kiertää johtajan pöydän kautta, ollaan jo ajanhallinnallisesti siinä pisteessä ettei aikaa jää ideoinnille ja kasvun luomiselle. 

Kasvuyrityksen johtajan tärkein tehtävä

Johtajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on siis olla yrityksen tulevaisuuden näyn viitoittaja ja varmistaa, että hän on jalat turvallisesti maan kamaralla, mutta katse tulevaisuudessa.

Tulevaisuudessa, jossa ollaan luomassa sykäyksittäin uusia ajatuksia ja ideoita kulttuurin ja organisaation kehittämiseksi, joista arvopohjaisesti organisaatioon samaistuneet tiimit ottavat koppia.

Kasvuyrityksen johtaminen, näin onnistut:

– Varmista, että yrityksesi näky on kirkas ja tuotu käytäntöön, jotta jokainen tiimissäsi pystyy peilaamaan arjen pieniäkin mikropäätöksiä yhtiön linjauksiin “miten toimisin tässä peilaten arvoihimme”
– Varmista, että olet kentällä katsomassa kuinka tiimisi suoriutuu arjesta. Älä tee puolesta vaan kehitä. Kehitä vaikka tekisi kipeää katsoa ja käy mielessä “tekisin tuon itse niin paljon paremmin”
– Varmista, että tiimisi tietää milloin he ovat onnistuneet ja mitä heiltä odotat. Vastuu asioista pitää olla aina jollain ja sillä jollain asialla pitää olla aina mittarit
– Kysele paljon, pyydä tiimiltäsi palautetta. Luo ympärillesi kulttuuri, jossa on turvallista kasvaa ja kehittyä itsensä – ja muiden johtamisessa
– Ole luomassa kasvunkehtoa, ei turvakaukaloa

Myynnin ja markkinoinnin yhdistäminen kasvattaa liikevaihtoasi – 6 askelta tiiviimpään yhteistyöhön

LATAA ILMAINEN EBOOK

Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024

Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

OTA YHTEYTTÄ

Pyydä tarjous tästä.

Jatketaan keskustelua puhelimessa tai sähköpostitse ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon!