Sales Enablement: 12 tärkeintä työkalua myynnin mahdollistamiseen
Sales Enablement, eli vapaasti käännettynä myynnin mahdollistaminen, palvelee myyntijärjestelmien valinnoista käyttöönottoihin sekä kehittämiseen ja tehostaa myyntikoneistoa jatkuvasti automaatioiden, tehokkaiden järjestelmien ja datan avulla. Oikeat työkalut ovat olennainen osa myynnin mahdollistamista, koska ne vapauttavat myyntitiimin aikaa oikeasti tuottavaan toimintaa, ja varmistavat tiedon liikkumisen tehokkaasti tiimien välillä.
Me Inhousella teemme aktiivisesti myyntiä sadoille eri asiakkaille, joten olemme itse kokeneet käytännössä, mitkä työkalut sopivat mihinkin tilanteeseen parhaiten. Tässä esittelemme 12 tärkeintä työkalua ja järjestelmää myynnin mahdollistamiseen.
Liidityökalut
1. Leadfeeder
Leadfeeder on liidityökalu, jonka avulla parannat myynnin osumatarkkuutta olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Leadfeeder tunnistaa sivuillasi käyvät yritykset, ja arvottaa ne antamiesi kriteerien mukaisesti (esimerkiksi sivukäyttäytymisen ja demografisen datan perusteella).
Leadfeederin voi integroida CRM-järjestelmän kanssa, jolloin tietyt kriteerit täyttävä yritys syötetään suoraan liidiksi. Tähän liitetään tietoa siitä, missä asiakas on eniten viettänyt aikaa ja mitä sivuvierailulla on tapahtunut. Näin myyntihenkilöllä on jo alustava arvio siitä, mitä asiakas mahdollisesti kaipaa, ja tämä tuottaa lisäarvoa paremmin kohdennettujen kohtaamisten kautta.
Leadfeederin avulla saat myös muutettua hiljaista tietoa näkyväksi. Saat paljon hyödyllistä tietoa asiakaskäyttäytymisestä nettisivuilla, esimerkiksi missä sivukävijät oikeasti viihtyvät ja mikä sisältö on heille aidosti kiinnostavaa. Näin nettisivuja voidaan kehittää ja muokata paremmin vastaamaan potentiaalisen asiakkaan tarpeita.
2. Vainu
Vainu on prospektointi- ja asiakkuusjohtamisen työkalu, jonka avulla pysyt koko ajan kiinni potentiaalisten asiakkaidesi liikkeistä sekä ohjaat myyntisuoritteitasi oikeaan suuntaan.
Käytännössä Vainu tarjoaa reaaliaikaisen yritystietokannan, jonka avulla pystyt selaamaan yli 29 miljoonan eurooppalaisen yrityksen alati päivittyviä tietoja. Vainu kerää raakadataa monista eri lähteistä ja yhdistää ne kätevästi selainpohjaiseksi hakukoneeksi. Näin saat käden käänteessä käsiisi kiinnostavimmat ja potentiaalisimmat prospektit, joita lähteä tavoittelemaan.
Vainun avulla voit varmistaa, että jokainen puhelu on jo lähtiessään menossa oikealle päättäjälle etkä käytä turhaa aikaa kahlatessa nettisivuja etsien oikeaa yhteystietoa. Tätä kautta kontaktoinnista tulee nopeaa, tehokasta ja kontaktit saavat samalla merkinnät siitä, mitä keskustelun aikana on tapahtunut. Vainun pystyy myös synkronoimaan CRM-järjestelmän, kuten Hubspotin kanssa.
3. LinkedIn
LinkedIn on luonnollinen foorumi verkostoitumiseen ja oman osaamisen pölyttämiseen. Omalla asiantuntijuudellaan voi tuottaa lisäarvoa verkostolleen, ja näin luoda merkityksellisiä ja pitkäaikaisia ammatillisia suhteita.
LinkedInistä voi löytää hashtagien ja erilaisten keskustelujen kautta paljon liidejä, joita voi matalalla kynnyksellä lähteä kontaktoimaan. LinkedInin, kuten muidenkin verkostojen, kautta tehdyssä prospektoinnissa maltti on valttia, sillä puskaradion ja suhteiden rakentamiseen menee oma aikansa. Siksi verkostointi kannattaa aloittaa matalalla kynnyksellä, mutta aina yhteisen lisäarvon tuottamisen merkeissä.
CRM
4. Hubspot
Hubspot on markkinoinnin, myynnin- ja asiakkuusjohtamisen työkalu, tutummin CRM. Koko myynnin prosessia voidaan seurata Hubspotin avulla saman katon alta: kaikki asiakastietomerkinnät, kontaktoidut asiakkaat, liidit, myynnin pipeline ja ylipäänsä kaikki bisneskriittinen data.
Hubspotista löytyy jo valmiiksi valtavasti erilaisia toiminnallisuuksia myynnin ja markkinoinnin tarpeisiin, mutta siihen voidaan lisäksi integroida kaikista tärkeimmät yrityksen työkalut.
Hubspotin tärkeimmät hyödyt:
- Kaikki asiakkuuksiin liittyvä tieto kootusti saatavilla
- Myyjän aito työkalu, joka auttaa arjessa muistuttamalla erääntyvistä työtehtävistä
- Integroituu Outlookiin ja Gmailiin
- Mahdollistaa asiakkaillesi suoran kalenterivarauksen, joka vähentää edestakaista sopivien aikojen ehdottelua
- Tarjoustyökalu ja sen hallinta
- Työkulun automaatiot, lomakkeet ja tietopankki
- Hyödynnettävissä sähköpostimarkkinointiin, ja yhdistettävissä uutiskirjeiden ja sähköpostikampanjoiden osalta muihin yleisimpiin sähköpostimarkkinointityökaluihin kuten Active Campaign ja Mailchimp
3 syytä miksi myynnin mittarointi on elintärkeää myyjälle
Sähköpostimarkkinointi
5. Mailchimp
Sähköpostimarkkinointityökalu, joka on hyvin helppokäyttöinen ja erityisesti edukseen uutiskirjeiden lähettämisessä. Mailchimpilla näyttävien sähköpostien luominen onnistuu drag-and-drop editorilla helposti, ja se tarjoaa käyttöösi valtavasti valmiita pohjia. Mailchimpilla pääsee nopeasti alkuun, vaikkei graafista osaamista tai aikaisempaa kokemusta sähköpostimarkkinoinnista olisikaan.
Dataakin saadaan Mailchimpista kattavasti, avausprosenteista viestissä eniten klikattuihin linkkeihin. Automaatiot ja workflow:t ovat mahdollisia, tosin monimutkaisemmat ja useita eri välivaiheita sisältävät automaatiot onnistuvat paremmin seuraavalla työkalulla, eli ActiveCampaignilla.
6. ActiveCampaign
ActiveCampaign on kattavampi työkalu sähköpostimarkkinointiin, jonka ominaisuudet ovat mm. uutiskirjeiden lähettäminen, markkinointiautomaatiot, SMS-markkinointi, laskeutumissivujen rakentaminen, ja jopa oma CRM-järjestelmä. ActiveCampaign mahdollistaa todella laajojen ja useita välivaiheita sisältävien automaatiokokonaisuuksien rakentamisen.
ActiveCampaignilla yhteystietoja voidaan segmentoida sekä listojen, että tagien avulla, jolloin viestien kohdentamisesta saadaan hyvin tarkkaa. ActiveCampaignin käyttöönotto on laajempien ominaisuuksien takia hitaampaa, mutta se on huomattavasti paremmin omiin tarpeisiin kustomoitavissa kuin Mailchimp.
Puhelutyökalut
7. Soittolinja
Soittolinja on kotimainen pilvipalvelu soittotyön tekemiseen. Se on integroitavissa erilaisiin järjestelmiin ja datalähteisiin, kuten Office 365. Soittaminen tapahtuu joko manuaalisesti, puoli- tai täysautomaatilla kontaktilistan pohjalta. Puhelun jälkeen kontaktille voidaan merkitä erilaisia tuloksia ja lisätietoja. Kaikki tapahtumat ja puhelut voidaan tallentaa, joka helpottaa kampanjoiden seurantaa ja laadun valvontaa.
8. Elisa Ring
Elisa Ring -puhelinvaihteella voidaan parantaa asiakaskokemusta, kun he tavoittavat yrityksen työntekijät nopeasti. Elisa Ring ohjaa asiakaspuhelut oikeille ja tavoitettavissa oleville henkilöille suoraan, jolloin asiakkaat välttyvät pitkiltä jonotusajoilta.
Elisa Ringin mobiilisovellus kulkee taskussa paikasta toiseen ja työntekijä voi itse säädellä oman tavoitettavuustilansa. Näin organisaatio voi jakaa asiakaspalvelun joustavasti eri asiantuntijoille, myyjille tai teknisille henkilöille, ja työntekijät voivat vastata puheluihin haluamallaan päätelaitteella. Asiakaspalvelua voidaan näin hoitaa joustavasti niin toimistolla kuin etätyössä.
Etätyöympäristö
9. MS365
Etämyynnin paras kaveri, jonka avulla pidät etäpalaverit, parannat ryhmätyöskentelyä, työstät materiaalit sekä jaat tietoa turvallisesti. O365:n pilvitallennus mahdollistaa sen, että kaikkiin tiedostoihin pääsee käsiksi mistä tahansa päin maailmaa, eivätkä tärkeät tiedot häviä kahvikupin kaaduttua läppärin päälle.
Teams edistää ryhmätyöskentelyä yhdistämällä kommunikaation, tiedostot ja viestihistorian yhteen paikkaan. Lisäksi O365 sisältää pääsyn yleisimmin toimistotyössä tarvittaviin työkaluihin, kuten PowerPoint, Excel ja Word.
Kyselyt ja presentaatiot
10. Typeform
Kyselytyökalu niin myyntiin, asiakkaille kuin sisäiseen viestintään. Typeformin avulla voidaan luoda intuitiivisia kyselyitä, palautelomakkeita, tarjouspyyntölomakkeita, ja sitä voidaan jopa hyödyntää rekrytoinneissa.
Typeformissa on valtava määrä erilaisia kysymysvaihtoehtoja, joita voidaan kustomoida lähes rajattomasti ja joille voidaan myös määrätä numeraalinen arvo (tarjouksen laskemista tai liidin validointia varten). Kyselyiden ulkoasua voidaan muokata yrityksen ilmeen mukaisesti, ja valmiit kyselyt voidaan helposti upottaa nettisivuille. Kysely tai nettisivujen chatbotti voidaan luoda Typeformin kehittämän VideoAskin avulla myös videomuodossa, joka herättää sivukävijöiden huomion ja tuo sivuille kiinnostavan visuaalisen elementin.
11. Seidat
Intuitiivinen myynti- ja tarjoustyökalu myyntiprosessin jokaiseen vaiheeseen. Seidatin avulla voidaan luoda näyttäviä, selkeitä ja helposti jaettavia presentaatioita. Navigointi poikkeaa perinteisestä PowerPointista ja aihealueet on helppoa jakaa erilleen helposti seurattaviksi kokonaisuuksiksi. Myös visuaalisesti Seidatin presentaatiot erottuvat edukseen.
Automaatiot
12. Zapier
Zapier mahdollistaa integraatiot sellaistenkin työkalujen välillä, joille ei ole niitä vielä virallisesti palveluntarjoajien johdosta luotu. Se mahdollistaa täysin uudenlaisia, omiin tarpeisiin kustomoituja automaatioita. Zapier on mahdollista ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, ja perusversio, joka sisältää viisi automaatiota, on täysin ilmainen. Ensimmäisten automaatioiden luominen vaatii kyllä hieman perehtymistä yhdistettävien työkalujen toimintalogiikkaan, mutta oppimiskäyrä on tässä hyvin nopea.
Zapierilla voidaan esimerkiksi yhdistää Outlook ja Typeform (jokaisesta uudesta Typeform-vastauksesta lähetetään automaattisähköposti Outlookin kautta), MailChimp ja Typeform (luo uuden uutiskirjeen tilaajan Mailchimpiin jokaisesta Typeform-vastauksesta), tai Hubspot ja Excel (päivittää Hubspotin yhteystiedon kun Excel-tiedoston riviä päivitetään). Automaatioihin voidaan tehdä useampia askelia, ja mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat.
Yhteenvetona:
Myynnin mahdollistamiseen on tarjolla tuhat ja yksi työkalua. Nämä 12 ovat kuitenkin ne, mitkä olemme kokeilujen kautta havainneet toimivimmiksi ja joita itse käytämme aktiivisesti.
Suosittelemme testailemaan rohkeasti ja näin löytämään juuri teidän tarpeisiinne sopivimmat työkalut. Voimme myös auttaa työkalujen valinnoista käyttöönottoihin tehokkaamman ja laadukkaamman myyntiprosessin mahdollistamiseksi: lue lisää Sales Enablement -palvelustamme täällä.
LATAA ILMAINEN EBOOK
Tekoäly myynnin tehostajana: Käytännön opas myyjille 2024
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan potentiaaliset asiakkaat, optimoimaan myyntiviestejä ja jopa ennustamaan asiakkaan ostopäätöksiä. Olemme keränneet oppaaseen parhaat käytännöt ja työkalut tekoälyn hyödyntämiseen B2B-alalla vuonna 2024.
OTA YHTEYTTÄ
Jätä soittopyyntö tai pyydä lisätietoa sähköpostiisi.
Jatketaan keskustelua ja laitetaan yhdessä teidän myyntinne kuntoon.